دیپلماسی شهری با شهروندان ارتباط مستقیم دارد

دیپلماسی شهری با شهروندان ارتباط مستقیم دارد

به گزارش الف دانلود دبیركل مجمع شهرداران كلانشهرهای ایران اظهار داشت: دیپلماسی شهری از موضوعاتی است كه ارتباط مستقیم با شهروندان دارد.



به گزارش الف دانلود به نقل از ایسنا کمال مرادی در پاسخ به این پرسش که کدام شهرهای موفق در جهان ظرفیت پیشنهاددهی به شهر تهران را دارند، توضیح داد: بحران ناشی از ویروس کرونا و پاندمی یا همه گیری جهانی آن، تبادل تجربه های موفق میان کشورهای پیشرو در عرضه راهکارهای موثر و کارآمد برای پیشگیری از گسترش این ویروس را به امری ضروری تبدیل کرد که می تواند نمود عملی و کاربردی از مقابله با کرونا از طریق دیپلماسی شهری باشد.

وی اضافه کرد: در همین راستا می توان از تجربه رایزنی و تبادل تجربیات شهرداری تهران با شهرهای بزرگ جهان مانند آنکارا، استانبول، مسقط، سئول، رم، لندن نام برد که به نتایج خوبی هم رسیده اند همینطور به پیام شهردار تهران به شهرداران کلانشهرهای جهان می توان اشاره نمود که زندگی در جهانی با بحران های جهانی شده نیازمند مسئولیت پذیری و همکاری جهانی و تجدید نظر در الگوهای حکمرانی ملی و بازاندیشی در نسبت امر ملی با امر جهانی است. بعنوان اقدام مکمل پیام شهرداران کلانشهرها و شهرهای دیگر نظیر اردبیل، کرمان، رشت و یاسوج بر ضرورت برخورداری همه شهروندان جهان از امکانات بهداشتی در مقابله با این ویروس که تحریم ها در بحران کنونی جان و زندگی مردم شهرشان را به خطر انداخته، بر این مهم تاکید می کند که در عرصه دیپلماسی شهری هدف ملت ها هستند نه دولت ها.

دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با اشاره به اینکه هر چند دولت ها با یک دیگر مشکل داشته باشند اما ملت ها همواره می توانند با هم ارتباط برقرار کنند، اظهار داشت: از طرفی مرور بر تجربه و روابط خواهرخواندگی شهر تهران با تعداد قابل توجهی از شهرهای مهم و موفق جهان همینطور حضور در بعضی از نهادهای بین المللی حوزه توسعه شهری مانند انجمن کلانشهرهای مهم جهان(متروپلیس)، سازمان شهرها و حکومت های محلی و مجمع شهرداران آسیایی می تواند در این حوزه که کدام شهرها ظرفیت پیشنهاددهی به تهران را دارند، مفید واقع شود.

مرادی در پاسخ به این پرسش که شهر تهران در کدام حوزه های فرهنگی، معماری، تاریخی و... می تواند به شهرهای دیگر سراسر جهان صادرات داشته باشد، اظهار داشت: پاسخ به این سؤال از یک جنبه در رابطه با موضع دیپلماسی شهری است و از جنبه دیگر در رابطه با مبحث برندینگ یا برندسازی شهری. در ارتباط با جنبه اول به صورت کلی دیپلماسی شهری از موضوعاتی است که ارتباط مستقیم با شهروندان دارد و با تاکید بر صنعت توریسم و تعامل با شهرهای خواهرخوانده همینطور سازمان های غیردولتی مردم نهاد و تعاملات فرهنگی و گسترش ارزش ها و هنجارها می تواند نقش مکمل و مؤثری بر کارکرد دیپلماسی عمومی مبتنی بر توسعه و بهسازی روابط بین ملت ها و شهروندان ارتباط با افراد کلیدی، برقراری روابط استراتژیک، در سیاست خارجی را ایفا کند.

وی درباره جنبه دوم یا برندسازی شهری اظهارکرد: به صورت کلی تصویر ذهنی ما از شهر انعکاسی از خاطرات مختلف ما از بخش های مختلف آن است. مجموع کیفیت محیط های خارجی و منابع مختلفی مانند تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم، صنعت، منظر و محیط زیست در خلق هویت محلی، غرور شهروندی، رضایت اجتماعی مورد نیاز هستند و بر رفتارهای هم اقتصادی تأثیر می گذارند. همینطور این تصویر شامل ابعادی مانند تصویر اجتماعی (مانند تصویری که از مردم، رفتارها، باید و نبایدها، نمادها و آیین های آن جامعه)، تصویر اقتصادی (مانند میزان توسعه یافتگی، فضای کسب و کار، ظرفیت های اقتصادی و …)، تصویر کالبدی (مثل معماری شهر، موقعیت جغرافیایی، معماری و گردشگری و …) و یا تصویری را که از گذشته تاریخی آن شهر داریم، است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهر به قول دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران؛ درحال حاضر مسایل و مشکلات عمده نه تنها در تهران بلکه در تمامی کلانشهرها تصویری منفی از آنها رقم می زند. در نتیجه قدرت مانور آنرا محدود می سازد و اجازه می دهد شهر از جنبه های مختلفی نظیر جذابیت، سرمایه گذاری، رقابت و... افول کند.

وی در انتها اظهار داشت: به منظور غلبه بر این مشکل نیاز است که بر دارایی های محیط بعنوان عامل مهمی در خلق یک احساس مشترک برای شهروندان همراه با غرور شهروندی، قدرت، عواطف سازنده در تعریف هر فضایی با هویت خاص خود افزوده شود. بر همین مبنا و با عنایت به ادبیات نظری و کاربردی موجود در این حوزه می توان از پتانسیل بالای برندسازی شهری استفاده نمود. بنابراین تاکید بر برندسازی طبیعی بعنوان بازخوانی و صادرات فرهنگ بومی رایج این شهر با خصوصیت های منحصر به فردش از یک سو و تلاش در جهت برندسازی مصنوعی از طرفی چشم اندازی از شهر را می تواند صادر کند که هنوز به واقعیت تبدیل نشده است. جاذبه هایی مانند مناظر دیدنی و تاریخی، غذایی خاص، خصوصیت های زیست محیطی و مواردی از این دست که مجموع این اقدامات بتواند هویت جدیدی برای شهر به وجود بیاورد یا هویت باستانی شهر را قوی تر کند.





منبع:

1399/03/15
14:16:41
5.0 / 5
2000
تگهای خبر: تجربه , سازمان , كاربر , كیفیت
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
الف دانلود