توصیه هایی برای روزهای امتحانات نهایی؛

عدالت آموزشی در ایام امتحان

عدالت آموزشی در ایام امتحان

به گزارش الف دانلود شماری از دانش آموزان این روزها اضطراب امتحانات را دارند و در كنار آنها اولیا و كادر مدارس نگرانی هایی درباره بیماری كرونا و ضروریست سفارش های ضداسترس و بهداشتی جدی گرفته شود.


خبرگزاری مهر، گروه جامعه: فصل امتحانات نهایی و کنکور همیشه فصل پر استرسی برای پایه دوازدهمی ها بوده. آنها که پشت کنکور بوده اند یا حتی کسانی که چند درس را باردیگر باید در خردادماه امتحان بدهند، یک مرتبه استرس ها را پشت سرگذاشته اند و این مسیر برایشان عادی تر است. هر چند پشت کنکوری ها امکان دارد یک استرس مضاعفی داشته باشند که دیگر برای دومین بار هم که شده باید این امتحان را خوب پشت سر بگذرانند. در هر صورت تا کنکور بیشتر از دو ماه زمان است اما امتحانات نهایی از فردا-علیرغم اعتراض خیلی از دانش آموزان- برگزار می گردد و سال جاری در کنار استرس امتحانات نهایی دو استرس دیگر هم گریبان دانش آموزان را گرفته است. یکی از آنها بدون شک مبحث انتشار ویروس کروناست که جهان را فرا گرفته و امکان دارد در بین پایه دوازدهمی ها باشند کسانی که در خانواده خود مورد ابتلایی داشته اند یا حتی عزیزی را از دست داده اند و یا امکان دارد هم اکنون در استان هایی زندگی کنند که هشدارها درباره قرمز شدن وضعیت در صورت رعایت نکردن مردم در آنجاها مدام به گوش می رسد یا برعکس در شهرها و استان هایی زندگی می کنند که نسبتاً وضعیت قابل کنترلی در این حوزه بوجود آمده است. از طرفی استرس آموزش دروس هم از نگرانی های دیگر این دانش آموزان است. هر چند مقرر است اصل امتحانات نهایی از ۸۰ درصد محتوایی باشد که قبل از انتشار کرونا سر کلاس ها تدریس شده است اما واقعیت این است که یک وقفه سه ماهه میان آموزش آن دروس به صورت حضوری وجود دارد. آموزش و پرورش در این ماه های تعطیلی مدارس به علت انتشار کرونا ویروس، آموزش مجازی را با جدیت پی گرفت و بر آن تاکید داشت اما همه مسؤلان بر این امر اذعان دارند که آموزش مجازی هیچ وقت جای آموزش حضوری را نمی گیرد و باز از طرفی بارها این مورد مطرح گردیده است که شماری از دانش آموزان به موبایل های هوشمند برای آموزش دیدن دسترسی نداشتند و یا از پس هزینه های اینترنت برای دانلود مفاد درسی بر نمی آمدند. از اینها گذشته آموزش های این ماه ها بیشتر بر ۲۰ درصد محتوای آموزش نداده شده در فضای حضوری تمرکز داشته است. با این وجود کم نبودند مدارس و معلمانی که در این فرصت از طریق فضای مجازی تمرکز خویش را بر آمادگی دانش آموزان برای امتحانات نهایی گذاشتند و به دوره کردن دروس پرداختند. در مجموع استرس امتحان به تنهایی در یک سو و استرس های مضاعف انتشار کرونا در این ماه ها و تعطیلی مدارس برای دوره دروس به صورت حضوری از طرفی و احتمالاً استرس حاضر شدن با ماسک و دستکش و رعایت پروتکل ها سر جلسه امتحان می تواند دردسر ساز شود. اینها همه در حالی است که کلید امتحانات نهایی بخورد و وضعیت انتشار کرونا در کشور به حالت قرمز برسد، تصمیم گیری درباره توقف آنها کار آموزش و پرورش را سخت تر خواهد نمود و بر سرگردانی ها خواهد افزود. در این مجال برای دانش آموزان و مراقبان امتحانات و اولیا دانش آموزان سفارش هایی برای عبور از این مرحله داریم که آنها را مرور می کنیم: توصیه هایی برای دانش آموزان -بخش مهمی از سفارش برای کاهش استرس امتحان ربطی به شرایط کرونا ندارد. اساس کاهش استرس امتحان (هر امتحانی) این است که دانش آموزان به مرور دروس خویش را خوانده باشند و همه چیز را به شب امتحان موکول نکنند. خصوصاً خواندن دروس در دقیقه نود و شب تا بامداد امتحان گرچه سبب می شود حافظه کوتاه مدت فعال شود که نقش مهمی در یادآوری مطالب خصوصاً دروس حفظ کردنی دارد، اما سبب فرسودگی ذهن هم می شود و تمرکز سر جلسه امتحان را می کاهد. -حتما شب پیش از امتحان را خوب استراحت کنید چون که مطالعات نشان داده داشتن خواب کافی به تقویت دانسته ها و تثبیت آنها منجر می شود و همینطور با عنایت به این که مقرر است با ماسک سر جلسه امتحان بنشینید بهتر است با بی خوابی سبب کاهش اکسیژن رسانی به مغزتان نشوید. -سعی کنید در این روزهای امتحان خود و خانواده را مجاب کنید تا رفت و آمدها به حداقل خود برسد تا محیطی آرامش بخش را برای مطالعه داشته باشید. -تغذیه همیشه یکی از مواردی است که در زمان امتحانات بر آن سفارش می شود. خوردن مواد مغذی و میوه و سبزیجات تازه و پرهیز از خوردن مواد قندی و خوراکی های غیرضروری همچون سفارش هاست. امکان دارد استرس امتحان شما را به پرخوری های عصبی و یا بر عکس بی اشتهایی عصبی سوق دهد که در هر صورت پیشنهاد می شود با تمرکز بر کاستن از استرس بر این رفتارهای غلط در خوردن فائق شوید. -تمرین آرامسازی را هر روز تکرار کنید. این تمرین که پروتکل آنرا می توانید با یک سرچ ساده در اینترنت پیدا کنید که به نام ریلکسیشن هم می شناسند، کمک زیادی به بالا رفتن تمرکز و تنظیم ضربان قلب و جریان خون در بدن که در نهایت به کاستن از ترشح هورمون استرس می انجامد، می کند. این تمرین همیشه زندگی به کمکتان می آید. -در موقع استرس امکان دارد به علت پایین آمدن تمرکز احساس گیجی در فهم مطالب کنید و حتی گاهی این احساس به شما دست بدهد که چیزی را که پیش از این می دانستید را هم یادتان رفته است. در این مواقع کتاب را ببندید و دقایقی را به فعالیتی دیگر مشغول شوید. سراغ کتاب و درس که برگشتید از روی هر مطلبی که حس کردید آنرا فراموش کردید یا متوجه نمی شوید بگذرید و اجازه بدهید فهم مطالبی که آنها را به خوبی فرا می گیرید اعتماد به نفس شما را باز گرداند. -یادتان باشد شما در شهریور ماه هم زمان دارید تا نمرات خویش را اصلاح کنید، پس فرصت دیگری هم هست. -شاید کمی سخت به نظر برسد که وقت خواندن درس دیگر به کرونا، مشکلات خانوادگی، استرس امتحان در این شرایط و… فکر نکنید اما هر کدام از شما روش هایی برای بالا بردن تمرکز شخصی را به صورت تجربی بلد هستید. کسانی هستند که با بلند خواندن این تمرکز را ایجاد می کنند، کسانی هستند که با گرفتن گوش های خود تمرکز می گیرند و کسانی هستند که با خواندن و نت برداری این کار را می کنند. روش های زیادی برای ایجاد تمرکز هست که شما حتما راه مخصوص به خویش را پیدا می کنید. -نت برداری به صورت کلیدواژه در دوره درس ها به شما کمک می نماید و بدین سان این احساس به شما دست می دهد که حجم مطالب آنقدر هم زیاد نیست. -حالا دیگر امتحانات شروع شده است و پرداختن به حواشی مثل اینکه چرا مسؤلان به فکر سلامتی ما نیستند یا چرا فلان معلم آنقدر که باید در فضای مجازی خوب درس نداد و… فقط ذهنتان را خسته می کند. -در این روزها پیشنهاد جدی این است که جز برای رفع اشکال و دوره کردن درس ها حرف های متفرقه با دوستان و همکلاسی ها را کاهش دهید چون امکان دارد یک حرف بر استرس های فعلی شما اضافه کند. -سر جلسه امتحان حتما وسایل شخصی را همراه داشته باشید تا مجبور نباشید از کنار دستی خود قرض بگیرید. -ماسک یکی از ضروریات حضور شما در مکان های بسته است. هر چند فاصله اجتماعی هم رعایت شده باشد. تلاش کنید اگر می توانید دو نوع ماسک همراه داشته باشید و اگر ماسک طبی قوی مثلاً ماسک های n۹۵ داشته باشید امکان دارد سر جلسه کمی تنفس و لاجرم تمرکز برایتان سخت باشد. می توانید برای اطمینان یک شیلد همراه داشته باشید که در کنار یک ماسک فیلتردار عادی سر جلسه کارتان را راحتتر کند. -دستکش گرچه ضروری عنوان شده است و همراه خود داشته باشید اما امکان دارد نوشتن با دستکش برایتان سخت باشد خصوصاً آنکه دستکش طبی نباشد و هوا هم در حوزه امتحانی شما گرم باشد. بدانید همه در شرایط مشابه شما هستند و استرس این مدل امتحان دادن را از خودتان دور کنید. -اگر سرجلسه امتحان به هر علت احساس کردید گرفتار تپش قلب یا تنگی نفس شدید نترسید. امکان دارد با ماسک و استرس این اتفاقات رخ بدهد. از مراقبان بخواهید برای چند دقیقه حضور در هوای آزاد شما را همراهی کنند. -حتما یک بطری آب معدنی همراه خود داشته باشید. نوشیدن آب برای کاهش استرس بسیار کمک کننده است. -ترجیحا هیچ وسیله شخصی به جز آنچه برای امتحان دادن لازم است همراه خود نبرید که آلوده شدن همان می تواند سبب دردسر شود. -در صورتیکه در حوزه امتحانی مشاهده کردید فاصله گذاری به درستی رعایت نشده یا تهویه فضا مناسب نمی باشد با آرامش اعتراض خویش را مطرح کنید و بعد از امتحان حتما گزارش بدهید. - ترجیحاً به صورت پیاده به محل امتحان بروید و در صورت استفاده از وسیله حمل و نقل عمومی فاصله اجتماعی و زدن ماسک را حتما رعایت کنید. -هنگام بازگشت به خانه حتما لباس های خویش را در بدو ورود تعویض کنید و دست و صورت خویش را بشویید و بعد وارد محیط خانه و تماس با اطرافیان شوید. -یادتان باشد رعایت نکات بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی بهترین راه مقابله با ویروس کروناست و شما در قبال خانواده خود برای مبتلا نشدن به ویروس مسئولیت دارید پس لطفاً در این ایام گردش پس از امتحان با دوستان و گپ و گفت های صمیمانه در حیاط مدرسه و سر خیابان مدرسه را فراموش کنید. توصیه هایی به مدیران مدارس و مراقبان جلسات -دانش آموزانی که این روزها پای امتحان می آیند، فرقی با فرزندان شما ندارند. ضدعفونی کردن و نظارت بر ضدعفونی جدی تمام میزها و نیمکت ها و کلید و دستگیره ها و… هم جزو وظایف سازمانی شماست و هم جزو وظایف اجتماعی شما که خدای ناکرده بر شمار ابتلایان به کرونا اضافه نشود. -مطمئنا تب سنجی جزو الزامات پروتکل بهداشتی نیست اما بهتر است یک غربالگری مناسبی دانش آموزان را در بدو ورود به مدرسه داشته باشید تا در صورت نیاز دانش آموزی را در محلی دور از بقیه برای امتحان قرار دهید. -استرس سال جاری دانش آموزان برای امتحانات نهایی قابل مقایسه با سال های قبل نیست، صبوری بیشتری در برخورد با آنها داشته باشید. -ممکن است شما هم استرس ابتلاء به کرونا را در این شرایط داشته باشید، در این مواقع بسیار شایع است که استرس خویش را جا به جا کنید و یا آنرا فرافکنی کنید. سلامت روان محیط امتحان در این روزها بسیار واجب است و بیشتر آن وابسته به بزرگترهاست. -تقلب امری شایع در ایام امتحان است. سال جاری در مواجهه با این پدیده می توانید راهکاری بهتر از اینکه ورقه را همانجا از دانش آموز بگیرید و جو جلسه به هم بخورد پیش بگیرید. -دیگر نباید تصریح کرد که رعایت پروتکل های بهداشتی از جانب بزرگترها چه سرمشق مناسبی از هزار سفارش به نوجوان و جوان است. پس نگویید چون مدیر هستید می توانید ماسک نزنید! -مراقبت کنید فاصله ۲ متر هر دانش آموز از دانش آموز دیگر به درستی رعایت شود. -ممکن است یکی از اشکالات مدارس نداشتن بودجه کافی برای در اختیار قرار گرفتن مراقبان بیشتر و لاجرم گذاشتن تعداد کلاس های بیشتر برای امتحانات باشد. فاصله دو متر حداقلی است و چه بهتر اگر بتوانید فاصله بیشتری را رعایت کنید. برای در اختیار قرار گرفتن مراقبان به تعدادی که لازم می دانید لطفاً کوتاه نیایید و رایزنی کنید. -در صورت مشاهده دانش آموزی که به علت استرس گرفتار علایم فیزیکی شده یادتان باشد مهمترین کار خارج کردن او از فضای کلاس و بردنش در فضای باز است. کمی به او زمان بدهید. آب به او بدهید و با کلمات آرامش بخش، آرامش را به او برگردانید. آنها هنوز به شدت تلقین پذیر هستند پس آرامش و حال خوب را به او تلقین کنید. -مدیران مدارس باید به شدت مراقبت کنند که مراقبان اصلی چون میان دانش آموزان در رفت و آمد هستند، حتما سلامتشان تضمین شده باشد و استفاده از ماسک را ضروری بدانند. هر چند می توان سال جاری میزان این رفت و آمد سر هر میز و نیکت را به حداقل رساند. توصیه هایی برای اولیا -اینکه شما هم نگران استرس فرزندانتان هستید و هم نگران سلامتی آنها و خانواده اتان امری طبیعی است اما در این شرایط آنچه باید به دانش آموزانتان منتقل کنید درک استرس های اوست و نه اضافه کردن بر استرس هایش. پس اگر سفارش و سفارشی هم دارید مثل اینکه با دوستانت بیرون نرو و یا ماسکت را سر جلسه امتحان در نیاور و…، آنرا در نهایت آرامش و روی خوش بگویید. -دانش آموزان این روزها به فضایی آرام برای خواندن درس نیاز دارند، هر چه خستگی از وضعیت در خانه ماندن و یا مشکلات ناشی از کرونا و استرس کروناست را از فرزندانتان دور کنید. -حتما برای هر تعداد امتحانی که دانش آموزتان دارد، ماسک و دستکش تهیه کنید. زدن یک ماسک ساده می تواند تمام خانواده شما را از یک دردسر جدی دور کند. -لطفا اگر فرزندتان را به مدرسه می رسانید در خودروی خود منتظر او بمانید و جلوی درب مدارس تجمع نکنید. -تمام نکات بهداشتی را به فرزندتان جهت استفاده از حمل و نقل عمومی مطرح کنید اما ترس و دلهره به جان او نیاندازید که فکر کند اگر یک لحظه ماسکش کنار رفت چه فاجعه ای رخ داده است. -لطفا در این روزها به خصوص برای درس خواندن زیاد فرزند خویش را تحت فشار نگذارید. حتما می دانید که استرس خود یکی از عوامل ضعف در سیستم ایمنی بدن است و می دانید که ویروس کرونا هم همین کار را با بدن می کند و همه ما به بدن هایی با سیستم ایمنی قوی نیاز دارید. -تغذیه مناسب و استراحت کافی رمز موفقیت در هر امتحانی است. بر هر دوی اینها نظارت کنید. سخنی با مسئولان آنچه در سفارش های بالا آمد به کار هر دانش آموز و مدرسه و اولیایی نمی آید. ما خانواده هایی با سطح فرهنگ و سواد متغیر داریم و دانش آموزانی مستعد درگیری با استرس و دانش آموزانی که در مقابل استرس مقاوم تر هستند. همینطور شخصیت هر مدیر مدرسه تا مدیر دیگر متفاوت می باشد. امکان دارد پروتکل ها و بخشنامه ها یکسان باشد اما در اجرا و حتی خوانش می تواند تفاوت داشته باشد. همه دانش آموزان به تغذیه مناسب دسترسی ندارند. همه آنها به راهکارهای کاهش استرس هم دسترسی ندارند، همانطور که همه آنها در یک سطح به آموزش مجازی با کیفیت دسترسی نداشتند و یا برای خرید این تعداد ماسک و دستکش هم امکان دارد به زحمت بی افتند. از اینها گذشته سطح برخورد هر دانش آموز با بیماری کرونا یکسان نیست. خانواده ای امکان دارد تمام این زمان را رعایت کرده باشد و از رفت و آمدهای غیرضروری پرهیز کرده باشد و.... و امکان دارد خانواده ای اساساً این بیماری را جدی نگرفته باشد. حیرت انگیز نخواهد بود اگر شماری از دانش آموزان حتی ماسک و دستکش هم با خود به مدرسه نیاورند. حال که این امتحانات الزامی در این زمان برگزار می شود، ضروریست تدابیری اتخاذ شود تا عدالت آموزشی لااقل برای عدم ابتلای حتی یک دانش آموز به کرونا رعایت شود. این می شود مسئولیت سنگین آموزش و پرورش در این روزها.

1399/03/16
12:43:31
5.0 / 5
1649
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
لینک دوستان الف دانلود
الف دانلود