مهم ترین موانع تولید محتوا در فضای مجازی چیست؟

مهم ترین موانع تولید محتوا در فضای مجازی چیست؟

كارشناسان رسانه و تولید محتوا معتقدند بلاتكلیفی و نگاه سلبی نهادهای بالادستی نظارت و سیاست گذاری تولید محتوا همچون موانع شكل گیری جدی تولید محتوا در فضای مجازی است.


به گزارش الف دانلود به نقل از ایسنا، یکی از لازمه های رشد اقتصادی، لزوم تولید است. تولید محتوای بومی که شاید نتوان نمونه آنرا در منابع بین المللی یافت و علت آن هم محدود بودن برخی اطلاعات به زبان و جغرافیای خاص هر کشور است را می توان زیر مجموعه ای از این تولید دانست. تولید محتوای بومی به زبان فارسی در حوزه فضای مجازی همواره از دغدغه های مسئولان فناوری اطلاعات و همینطور بخش فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.
البته چاره هایی هم برای آن اندیشیده شده که توسعه میزان استفاده مصرف کنندگان اینترنت از محتوای داخلی تا انتهای برنامه ششم، افزایش حجم تولید محتوای بومی دیجیتال با افزایش منابع حقیقی و حقوقی تولید محتوا و تسهیل فعالیتهای آنها همچون آنهاست، اما هنوز هم راه زیادی برای پیمودن دارد. همینطور در حالیکه زنگ آغاز شبکه ملی اطلاعات چند سالی است که زده شده، یکی از تکه های اصل این پازل، مبحث محتوای بومی است که مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم همواره به آن تاکید داشتند.
در این راستا به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پنجاه و ششمین نشست نقد و اندیشه با مبحث «تولید محتوا در فضای مجازی» با حضور حافظ حکمی، عضو هیئت مدیره تلویزیون اینترنتی تیوا و جلال سمیعی، کارشناس و مشاور تولید محتوا و رسانه برگزار گردید.
تولید محتوا در فضای مجازی چند لایه
حکمی در تعریف تولید محتوا در فضای مجازی اظهار داشت: تولید محتوا در فضای مجازی چند لایه متفاوت دارد. کسانی که ایده پردازی و تولید می کنند، کسانی که محتوا را در بسترهایی توزیع می کنند و نهادهایی که نظارت می کنند. ازاین رو نمی گردد به مساله تولید محتوا در فضای مجازی تک بعدی نگاه کرد. این ها زنجیره ای هستند که مجموعه این زنجیره چیزی است که ما در سند معماری شبکه ملی اطلاعات از آن بعنوان «لایه محتوا» یاد می نماییم.
وی ادامه داد: ازاین رو اگر مقرر است به مبحث تولید محتوا بپردازیم باید همه این کنشگران در این عرصه را در یک زنجیره ببینیم. فکر می نماییم که اگر به سمتی برویم که این زنجیره درست کنار هم قرار گیرد حتما در لایه پایینی هرم که ایده پردازان و تولیدکنندگان قرار دارند، فرصت های کلان و جدی ایجاد می شود.
او با اشاره به اینکه محتوا اساساً در دنیای امروز انحصاربردار نیست اظهار داشت: جهان دیگر، جهان منولوگ نیست بلکه جهان ارتباط دوسویه، تعاملی و دوطرفه است. این فضایی است که اتفاقاً در کشور ما همه به سمت آن حرکت کرده اند. بطور قطع انحصار در حوزه صدا و تصویر شکسته شده است؛ اما باید مراقب باشیم این شکستن انحصار به سمت هرج ومرج نرود، چونکه دود آن به چشم همه می رود. اگر حقوق مادی و معنوی یک تولیدکننده با پخش غیرقانونی فیلم در حال اکرانش تضییع شود هم یک نوع شکستن انحصار است اما از نوع هرج ومرج؛ ازاین رو باید مراقب باشیم خیلی هم برای شکستن انحصار درجایی که توان تنظیم گری نداریم، هورا نکشیم.
حکمی با اشاره به اینکه نخستین کسانی که از بی نظمی و هرج ومرج متضرر خواهند شد، تولیدکنندگان محتوا هستند، اضافه کرد: حتما پلت فرم ها برای توزیع محتوا مزیت هستند و اگر در لایه تولید محتوا زنجیره ها به هم وصل شود، بستر تولید محتوا گسترده تر خواهد شد. یکی از لایه های مهم تولید محتوا در کشور لایه سینمای مستند است که اگر با فضای کرونایی حاکم بر کشور، متولیان این حوزه با پلت فرم ها تشریک مساعی نکنند و در توزیع تولیدات خود از آنها کمک نگیرند، سال جاری یا سال آینده سینما مستند ما یا از بین می رود و یا دستکم ضربه جدی خواهد خورد.
وی با ذکر نکاتی برای هرکدام از اجزای زنجیره تولید محتوا بیان نمود: در لایه اول به دوستانمان در حوزه های حاکمیتی بگوییم که در سیاست گذاری به صورت عام، در حوزه فرهنگ به صورت خاص و در حوزه فضای مجازی به صورت ویژه دست از نگاه سلبی بردارید، برویم به سمت ایجاب و استفاده از ابزار نرم برای ایجاد سلیقه مناسب. برای مخاطبان با ایجاب سلیقه سازی و ذائقه سازی نماییم. هیچ جایی سلب جواب نخواهد داد به خصوص در حوزه فضای مجازی.
پلتفرم ها ذائقه مخاطب را بهتر می شناسند
وی ادامه داد: لایه دوم نهادهایی هستند که از حوزه تولید محتوا حمایت می کنند. آقایان وزارت ارشاد، صداوسیما، صنایع خلاق، وزارت ارتباطات و... زنجیره ارزش را پاره نکنید. حمایت هایتان را هدفمند کنید و یک جاهایی دست از تولی گری بردارید. تولی گری را بسپارید به پلت فرم ها، چونکه ذائقه مخاطب را بهتر می شناسند. آنها می توانند به تولیدکننده محتوا راهنمایی بهتری کنند و در ضمن انحراف منابعی که شما تخصیص می دهید به صفر می رسد.
حکمی خطاب به ایده پردازان و تولیدکنندگان محتوا اظهار نمود: وایرال شدن و لایک گرفتن ملاک نیست. آنچه برای تولیدکنندگان باید ملاک باشد خلاقیت و استمرار است. نکته دیگر اینکه در باب مسائل اقتصادی حریص نباشید. باور کنید بالا رفتن قیمت محتوا به ضرر تولیدکنندگان است و اقتصاد فیلم، سریال و محتوا هم جدا از اقتصاد سیب زمینی، دلار و سکه نیست.
وی خاطرنشان کرد: یک لایه دیگر هم در کنار همه این ها وجود دارد و آن بستر ارتباطی کشور است که متولی آن اپراتورها هستند. اپراتورها خودشان و سازوکارشان را آماده تسهیم درآمد با تولیدکنندگان و توزیع کنندگان محتوا کنند. درک کنند که این حوزه دارای چه اقتصاد عظیمی است و چه کمک بزرگی به شبکه ملی اطلاعات با درون زا کردن محتوای می کند. اگر همه بپذیریم یک قدم از منافعمان، شامل منافع اقتصادی یا قدرت حاکمیتی و یا اعمال اختیاراتمان عقب نشینی نماییم تا زنجیره تولید محتوا به صورت کامل شکل بگیرد، بستری ایجاد می شود که همه برنده خواهیم بود.
بلاتکلیفی در نهادهای بالادستی نظارت و سیاست گذاری
همینطور جلال سمیعی اظهار داشت: با وجود اتفاقات خیلی مهمی که در عرصه تولید محتوا افتاده، خیلی از نهادهای بالادستی نظارت و سیاست گذاری در این عرصه با یک نوع بلاتکلیفی روبرو هستند. یک نکته بسیار مهم در حوزه تولید محتوا بخصوص در فضای مجازی این است که عموماً کسانی که منابع سازمانی را برای تولید محتوا اختصاص می دهند، بیشتر حواشی را مدنظر قرار می دهند و درنهایت سهم و توجه کمتری به تولیدکننده دارند.
ایشان در ادامه در تعریف تولید محتوا در فضای مجازی و نقطه شروع آن اظهار داشت: نقطه شروع تولید محتوا در هر نوع رسانه ای را چند سؤال استاندارد می دانم. اینکه چه می خواهیم بگوییم؟ برای چه کسانی می خواهیم بگوییم؟ و برای آن مخاطبان چه رسانه ای مناسب تر است؟ تولید محتوا در فضای مجازی وابسته به نوع پیام و نوع مخاطب و شناخت مدل مصرف محتوا می تواند انواع مختلفی داشته باشد. البته از آن قالب مهم تر ایده ای است که به مخاطب و یا مشتری عرضه می شود.
این کارشناس و مشاور تولید محتوا و رسانه با اشاره به حلقه گمشده تولید محتوا در فضای مجازی اظهار داشت: حلقه گمشده ای که بین نظام حاکمیتی و سیاست گذاران ما در حوزه محتوا با رسانه و اجتماعی که کسب وکارها هم بخشی از آن هستند دیده می شود، مساله تجاری سازی و یا کاربردی سازی تولید محتوا است. به نظر می آید چیزی که این دو را به هم وصل نمی کند، رویکردها و نگرانی های بعضاً اشتباه است. تا زمانی که نگاه حاکمیتی و دولتی به مساله تولید محتوا سلبی باشد این شکاف هرروز بزرگ تر هم می شود. خیلی وقت ها به نظر می آید تولید محتوا در فضای مجازی ایران مبتنی بر نگرانی هاست.
سمیعی افزود: از طرفی سختی تولید محتوا در ایران عموماً این است که شما با تنوع عجیب و ناشناخته ای از قومیت ها، مذاهب و فرهنگ ها روبرو هستید. وقتی در رادیو جوان کار می کردیم به ما تذکر داده می شد که فلان کلمه عادی را به کار نبرید چونکه در بخشی از ایران معنای بدی دارد؛ ازاین رو خود این تنوع و همینطور دسترسی گسترده تولیدکنندگان حتی خانگی محتوا به ابزارهای تولید و انتشار، رقابت را هرروز برای حوزه های رسمی سخت تر می کند.
وی با اشاره به اینکه فاکتور تعیین کننده در تولید محتوا مساله ایجاد تعامل یا دادوستد پیام بین مخاطب پیام و تولیدکننده است، اظهار داشت: خیلی وقت ها نظام های حاکمیتی تمایل داشتند و دارند که با مخاطب ارتباط یک سویه ای داشته باشند. بسیاری از سازمان و شرکت ها هم چنین تمایلی دارند؛ این در شرایطی است که ارتباط احساسی و عقلانی دوسویه بسیار مساله مهمی است. ابتکار عمل داشتن در تولید محتوا یعنی شما قصه تان را جوری که می خواهید تعریف می کنید وگرنه در بحران ها، رقابت و اتفاقات دیگران قصه شمارا جوری که می خواهند تعریف می کنند. اگر در تولید محتوا بازی خودتان را درست انجام ندهید دیگران جوری که دلشان می خواهد در زمین شما بازی می کنند.




منبع:

1399/07/05
13:40:00
5.0 / 5
680
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
لینک دوستان الف دانلود
الف دانلود