معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم خبر داد

تعامل با وزارت ارتباطات برای تامین سخت افزار و نرم افزارهای مورد نیاز دانشگاهیان

تعامل با وزارت ارتباطات برای تامین سخت افزار و نرم افزارهای مورد نیاز دانشگاهیان

به گزارش الف دانلود معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم از تعامل با وزارت ارتباطات برای تامین بسته های اینترنتی دانشجویان آگاهی داد و اظهار داشت: با وزارت ارتباطات در جهت تخصیص بسته های اینترنتی و انجام تمهیدات لازم برای تامین سخت افزار و نرم افزارهای لازم برای اعضای هیات علمی و دانشجویان با بهره گیری از ظرفیت صندوق های حمایتی و خیّرین تعاملات خوبی صورت گرفت.


به گزارش الف دانلود به نقل از ایسنا، دکتر محمد تقی نظرپور در هشتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه منابع انسانی که به صورت مجازی برگرار شد، اشاره کرد: این کنفرانس با تلاش مسئولین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همّت انجمن آموزش و توسعه منابع انسانی ایران و با مشارکت سازمان اداری و استخدامی کشور، دانشگاه های بزرگ و معین استانها، مؤسسات علمی بین المللی و با حضور گسترده اندیشمندان و دانشمندان، شخصیت های علمی و اجرائی کشور برگزار می گردد.
ایشان سپس اشاره کرد: در این کنفرانس دو روزه شاهد ارائه مقالات با ارزشی از طرف اساتید برجسته و به نام دانشگاه های معتبر و مطرحِ در دنیا با هدف ارائه ی تجارب در وضعیت خاص کرونائی، پنل های تخصصی، برگزاری نمایشگاه مجازی، نمایه سازی مقالات پذیرفته شده و چاپ مقالات منتخب هستیم. همین طور مقالاتی در زمینه های شناخت چالش ها و فرصت های عصر کرونائی در پروسه آموزش و توسعه منابع انسانی، معرفی و تجزیه و تحلیل نظریه ها و مدلهای آموزشی و توسعه منابع انسانی، ارائه تجارب سازمان ها و دانشگاه ها در تغییر پارادایم به وجود آمده در روش های آموزش و سایر عناوین در رابطه با موضوعات و محورهای اصلی کنفرانس ارائه خواهد شد.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم اشاره کرد: متأسفانه پدیده مخرب شیوع ویروس کووید-19 که دارای ضریب انتقال فوق العاده زیادی است، نتایج بسیاری را به شکل های مختلف خرد و کلان، آشکار و پنهان برای همه نهادها همچون دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشورمان به دنبال داشت و نظام آموزش عالی کشور که همچون نهادهای جمعی متمرکز با حضور نخبه ترین افراد جامعه اععم از اساتید و دانشجویان(به عنوان مسئولین فعلی و آینده کشور) که از وسیع ترین عرصه های جمعی تعاملات ارتباطاتی در کشور محسوب می شوند، به یک باره و با یک شوک ناگهانی از جنبه ی حضور فیزیکی در مجامع علمی مواجهه شدند. تعدای از دانشجویان، کارکنان و اساتید برجسته ای را از دست دادیم و همین جا برای شادی روحشان از درگاه ایزد منان مسئلت داریم.
نظرپور افزود: نهاد دانشگاه که در زمینه های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، فوق برنامه و کارهای اجتماعی با شوک تعطیلی و رکود حضور در صحنه روبرو شدند و دانشجویان که از نظر وضعیت روحی، روانی و اقتصادی در فشار و تنگنا قرار گرفتند و شیوع ویروس کرونا در ذهنیت و زندگی خانواده های دانشجویان و حتی آحاد افراد جامعه نفوذ پیدا کرده و اذهان اجتماعی را مشغول خود ساخته است.
بگفته وی، این رخداد پیچیده و چند وجهی نیاز به چاره جویی در حوزه های سیاستگذاری آموزش عالی و برون رفت از این تنگنا را ضرورتی انکار ناپذیر قلمداد می کند که نیازمند به فکر و اندیشه قوی و نیازمند به تغییر خط مشی در اجرای برنامه های آموزشی و پژوهشی است. تحولی که با تلاش مضاعف نیروهای متخصص به زودی به بار نشست و ثمره ی آن، رسیدن به اجرای راهکار آموزش الکترونیکی و مجازی بود و تا حالا به موفقیت های خوبی نایل شدیم.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم به راهبرد ها و اقدامات به کار رفته در نظام آموزش عالی کشور اشاره نمود و اظهار داشت: دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در ترم دوم سال تحصیلی قبل (1398-99) بلافاصله پس از توقف کوتاه، به فعالیت خود ادامه داده و تعطیل نشدند، بلکه با تعامل و هم افزایی بینِ بخشی و با به اشتراک گذاری تجارب و دستاوردهای علمی، به سرعت با یک بازآرایی به فضای مجازی روی آورده و با به کارگیری شیوه های نوین آموزشی و تعریف برنامه ها و فعالیت ها در فضای مجازی، هدایت و راهبری کارهای خودرا به عهده گرفتند و کارآمدی نظام آموزش عالی کشور را به اثبات رساندند.
وی اشاره کرد: دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری نهایت تلاش خودرا در نیل به شناسایی و کشف واکسن بیماری کووید-19، طرح اقدامات ابتکاری معطوف به مهار و پیشگیری، تولید و ساخت کیت های مورد نیاز، افزارها و وسایل مورد نیاز و... به عمل آورده و به نتایج درخشانی رسیدند. دراین زمینه، باتوجه به توانمندی های موجود در حوزه علوم پایه، بیولوژی و بیوتکنولوژی در دانشگاه ها و در دانشکده های علوم پایه، کشاورزی و دامپزشکی و ضرورت همکاری آنها با وزارت بهداشت در تهیه کیت های تشخیصی و بررسی نمونه ها و سایر عملیات پشتیبانی قرار شد که پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک مسئولیت هماهنگی های لازم را به عهده داشته باشد.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم اظهار داشت: دانشگاه ها به تقویت شبکه های فنی- اجتماعی مبتنی بر ساز و کارهای ارتباط بینِ بخشی و بینِ سیستمی که امکان فعالیت شبکه ای را در درون و با بیرون نهاد علم و دانشگاه فراهم می سازد، پرداختند. همین طور پارک­ های علم و فناوری و مراکز رشد، دانشگاه­ ها و مؤسسات پژوهشی و هم چنین آزمایشگاه­ های تخصصی که دارای امکانات و تجهیزات لازم بوده اند در تولید اقلام مورد نیاز، پشتیبانی لازم را ارائه کرده اند.
دکتر نظرپور اضافه کرد: پشتیبانی از واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد دانشگاهی و پارک­های علم و فناوری که در تولید محصول یا خدمت مورد استفاده در کاهش بار خسارت ویروس کورونا فعال می باشند. که بیش از 60 واحد فناور و شرکت­های دانش­بنیان خودرا در زمینه تولید دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی پشتیبانی و فعال کرده اند.
بگفته معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم؛ یکی دیگر از اقدامات مؤثر این وزارت و دانشگاه ها، تقویت سواد دیجیتال، استفاده از تکنولوژی های جدید آموزشی و کاهش شکاف دیجیتالی نسلی، تقویت زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری و تامین نیازهای نرم افزاری مطابق با امکانات زیر ساختی از نظر سرعت پهنای باند اینترنت، ایجاد و تقویت سامانه های مختلف آموزشی می باشد که دراین زمینه موفقیت های خوبی به دست آمد.
نظرپور با تاکید بر اینکه با وزارت ارتباطات در جهت تخصیص بسته های اینترنتی و انجام تمهیدات لازم برای تامین سخت افزار و نرم افزارهای لازم برای اعضای هیات علمی و دانشجویان با بهره گیری از ظرفیت صندوق های حمایتی و خیّرین تعاملات خوبی صورت گرفت، اظهار داشت: خوشبختانه در این دوره برای دانشجویان در زمینه آموزش اقدامات خوبی همچون فراهم سازی امکان انتقال دانشجویان به دانشگاه ها و مراکز محل زندگی، مساعدت در انجام پروژه های پایان نامه ای در دانشگاه های محل زندگی دانشجو، برگزاری جلسات ارائه گزارش، جلسات دفاع از پایان نامه به صورت مجازی و آنلاین، اختصاص فضای مناسب برای حفظ و نگهداری دروس ارائه شده در سرور دانشگاه به عمل آمد.
وی اشاره کرد: در این شرایط، برای دانشجویان در زمینه خدمات رفاهی اقدامات در خورتوجهی صورت گرفت. همچون این خدمات محدود کردن ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خوابگاه ها و جلوگیری از تجمع دانشجویان با برنامه ریزی حضور برمبنای اولویت از نظر نوع پژوهش و مدت ماندگاری، از نظر سنوات تحصیلی، ضد عفونی و گند زدائی منظم کلیه مراکزی که مورد استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حال گذراندن مراحل آزمایشگاهی و پایان نامه خود هستند. هم چنین ارائه وام های دانشجویی برای تهیه نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری دانشجویان و... است.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم اظهار داشت: طبق قوانین و مقررات موجود، استفاده از ظرفیت ارائه خدمات مجازی به صورت حداکثری که برمبنای بخشنامه های صادره از طرف «ستاد ملی مقابله با کرونا»، «فرماندهی عملیاتی ستاد مقابله با کرونا» و «حوزه ستادی وزارت علوم تحقیقات و فناوری» ابلاغ گردیده اند و استفاده حداکثری از ظرفیت دورکاری کارکنان در حوزه ی ستادی وزارت عتف صورت گرفته است.
معاون وزیر علوم تصریح کرد: آموزش مجازی برای دروس کارگاهی، دروس طراحی و آتلیه ای، آموزش هنرهایی از قبیل موسیقی، تئاتر، گرافیک و مجسمه سازی و دروس آزمایشگاهی دانشگاهی نیز با محدودیت هایی هم راه است و نیاز به یک سیستم تلفیقی متشکل از «حضور کنترل شده و محدود با رعایت پروتکل های بهداشتی و نیز به صورت مجازی» توأمان دارد.
نظرپور در آخر اشاره کرد: حالا هشتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی در حال برگزاری است و پیشرفت های شایان توجهی دراین زمینه حاصل شده است و باتوجه به نیاز جامعه، انتظار می رود دستاوردهای قبلی و جدید و رهنمودهای خاص در این عصر ظهور کرونائی و تحریم ظالمانه تدوین و در اختیار مسئولین و دستگاه های اجرائی و برنامه ریزان کشور قرار گیرد. تجارب باارزش دانشمندان و نخبگان از دانشگاه های معتبر و مطرح جهانی می تواند به تدوین این دستاوردها کمک شایان توجهی کند چونکه این تبادل تجربیات باارزش لازم است ولی شرایط مختلف و متنوع سطوح دانشگاهی، وضعیت ناموزون ساختاری و زیرساخت های موجود، رشته ها و مقاطع مختلف تحصیلی موجود در دانشگاه های کشور، ایجاب می کند که این دستاوردها بومی سازی شده و منطبق بر شرایط هر دانشگاه و سازمانی تکمیل و اجرائی شود.




منبع:

1399/11/28
14:39:16
0.0 / 5
46
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
الف دانلود