رصد مركز مانیتورینگ شبكه ارتباطی كشور؛

گزارش خرابی باتری آنتن های شبكه موبایل منتشر گردید

گزارش خرابی باتری آنتن های شبكه موبایل منتشر گردید

در پی قطعی گوناگون شبکه برق سراسری و از دسترس خارج شدن همزمان موبایل و اینترنت، وزارت ارتباطات گزارشی از وضعیت پایداری باتری های پشتیبان سایت های تلفن همراه منتشر نمود.


به گزارش الف دانلود به نقل از مهر، قطعی های اخیر در شبکه سراسری برق بدون اعلام قبلی، چالش جدی در زمینه پایداری شبکه ارتباطی کشور و پایداری باتری پشتیبان سایت های موبایل به وجود آورده و موجب عدم ارائه سرویس مناسب به مشترکان شده است. به همین علت این سوال مطرح می شود که وضعیت باتری پشتیبان سایت های موبایل چگونه است که امکان پشتیبانی در صورت قطعی چندساعته شبکه برق را ندارند. بدین جهت مرکز مانیتورینگ شبکه ارتباطی کشور در دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان رگولاتوری گزارش آخرین وضعیت پایداری منابع تغذیه پشتیبان سایت های اپراتورها را منتشر نمود. این پایش نشان میدهد که تقریباً نیمی از سایت های تلفن همراه در کشور فاقد باتری پشتیبان مناسب هستند. این گزارش که مربوط به سنجش میزان پایداری باتری های پشتیبان ۱۱۹۷ سایت در ۹ ماه اخیر می شود توسط وزیر ارتباطات به اشتراک گذاشته شده است. بررسی رگولاتوری نشان میدهد که از این تعداد سایت، ۵۷۶ سایت در وضعیت «فاقد باتری پشتیبان» و یا «دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب» قرار دارند. گزارشی از خرابی باتری پشتیبان دکل های موبایل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این گزارش اعلام نموده که دستورالعمل پایش سنجش زمان تاب آوری منابع تغذیه پشتیبان مراکز حساس و سایت های اپراتورهای مخابراتی را تهیه و تدوین و ابلاغ کرده است. مطابق استانداردهای جهانی پایداری باتری های پشتیبان سایت های اپراتورهای سیار بسته به نوع سایت، تکنولوژی و سیاست مدیریت انرژی (Power Saving Mode) برای هر سایت، در وضعیت ایده آل بین ۴۵ دقیقه تا ۲ ساعت است. بدین جهت بررسی و تحلیل گزارشات و بازدیدهای انجام شده در امتداد سنجش میزان پایداری باتری های پشتیبان سایت های اپراتور «همراه اول» نشان میدهد که از ۵۵۳ سایت بازدید شده، ۲۵۸ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۲۹۵ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند. بررسی و تحلیل گزارشات بازدیدهای انجام شده از ۳۹۷ سایت بازدید شده اپراتور «ایرانسل» نیز از ۲۰۳ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۱۹۴ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب حکایت دارد. در همین حال این بررسی و تحلیل گزارش درباب سایت های «رایتل» نیز حاکی از آنست که از ۱۹۹ سایت بازدید شده ۱۳۴ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۲۲ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند. بررسی وضعیت آنتن های اپراتور «های وب» نیز از میان ۴۸ سایت بازدید شده نشان میدهد که ۲۶ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۲۲ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند. باتوجه به آمار و اطلاعات، بیشترین خرابی باتری های پشتیبان به ترتیب در استانهای تحت پوشش منطقه جنوب رگولاتوری (استان های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد)، منطقه جنوب شرق (استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بندرعباس) و شمال غرب (استان های زنجان، قزوین و گیلان) است. رگولاتوری از پیگیری از اپراتورهای تلفن همراه جهت رفع خرابی و یا جایگزینی باتری های پشتیبان سایت ها آگاهی داد و اعلام نمود که از ۵۷۶ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب، تا حالا نسبت به رفع اشکال ۱۱۲ سایت اقدام شده و رفع خرابی سایر سایت ها نیز درحال پیگیری است. در این گزارش با اشاره به انجام بازدید جهت سنجش میزان پایداری باتری های پشتیبان سایت های DSLAM شرکت مخابرات ایران نیز گفته شده که از بازدید ۱۳۲ تجهیز در این شبکه، ۶۵ مرکز دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب، ۴۳ مرکز فاقد باتری پشتیبان و ۲۴ مرکز دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند. درخواست رگولاتوری از شرکت توانیر برای اعلام برنامه زمانبندی قطعی برق رگولاتوری از شرکت توانیر خواسته که برای برنامه ریزی و اقدامات پیشگیرانه توسط اپراتورهای تلفن همراه بوسیله مدیریت تخصیص بهینه منابع پشتیبان نیروی تغذیه برق برای سایت های کل کشور، برنامه زمان بندی قطعی برق در سطح کشور به تفکیک استان و منطقه برای بازه زمانی اعلام گردد. چونکه هنگامی که باتری درحال شارژ شدن است اگر برق ورودی قطع شود عمر مفید باتری کاهش پیدا می کند و تعداد charge and discharge cycle کاهش پیدا می کند که این مساله منجر به عدم ارائه سرویس مناسب در زمینه تلفن همراه به مشترکین می شود. رگولاتوری با تاکید بر تأثیرگذاری قطعی های گسترده برق روی شاخص دسترس پذیری ( Availability) نسل های مختلف شبکه، وضعیت شاخص Availability اپراتورها را نیز منتشر نموده است. بررسی ها نشان میدهد که در شبکه ارتباطات سیار، با شروع قطعی ها در هر روز شاخص Availability پس از اتمام شارژ باتری های پشتیبان سایت ها در هر استان کاهش یافته و بعد از اتصال مجدد برق، مجدداً این شاخص افزایش می یابد. این رفتار که در پی قطعی های مکرر و گوناگون در هر روز طی یک هفته گذشته ایجاد شده، منجر به کاهش میانگین شاخص Availability اپراتور همراه اول در سطح کشور شده است. این شاخص در استانهای گلستان، ایلام، کردستان و سیستان طی یک هفته گذشته و پس از قطعی های مکرر برق دارای مقادیر بسیار پایین و وضعیت نامطلوبی بوده است. وضعیت گراف شاخص Availability شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل نیز از تأثیر واضح قطعی های مکرر و گوناگون برق روی مقدار این شاخص حکایت دارد. به نحوی که تغییرات صورت گرفته در مقدار این شاخص منجر به کاهش میانگین آن در سطح کشور شده است. این شاخص در استانهای البرز و مرکزی طی یک هفته گذشته مقادیر بسیار پایینی را نشان میدهد که حاکی از وضعیت نامطلوب کیفیت سرویس آن اپراتور در پی قطعی های سراسری برق است. شرکت خدمات ارتباطی رایتل نیز باوجود نوسازی باتری های پشتیبان سایت های خود نتوانسته بطور کامل با قطعی های گوناگون شبکه برق سراسری روبرو شود و در بعضی از استانها با کاهش شاخص Availability روبه رو شده است. این شاخص در استانهای اردبیل، آذربایجان غربی و کردستان طی یک هفته گذشته به سبب قطعی های برق حادث شده دارای مقادیر بسیار پایین و وضعیت نامطلوبی بوده است. چالش ها و راهکارهای پیشنهادی در این گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به انجام هماهنگی های لازم جهت بروز رسانی و تجهیز مجدد سایت ها به باتری های پشتیبان، اعلام نمود: اما در قبال این اقدام، میزان سرقت باتری های پشتیبان سایت ها نیز در این بازه زمانی به شدت بالا رفته است. ضمناً کیفیت پایین باتری های داخلی نیز مزید بر ایجاد این بحران شده است. از دیگر دلیلهای قطع سرویس سایت ها در زمان قطع برق، می توان به از کار افتادن سیستم سرمایشی سایت ها (کولر گازی) و بالا رفتن دمای تجهیزات خصوصاً در مناطق مرکزی و جنوبی کشور اشاره نمود. قطعی های برق مکرر و طولانی مدت، علاوه بر این که سبب کاهش درآمد اپراتورها و دولت از محل ارائه خدمات ارتباطی شده، منجر به بروز لطمه جدی به تجهیزات الکترونیکی اپراتورها نیز شده که در وضعیت فعلی تحریم ها، تامین مجدد این تجهیزات مشکلی اساسی است. از طرف دیگر بروز اختلال در سطح شبکه ارتباطی کشور به ویژه در روزهای برگزاری امتحانات و کلاس های مجازی، اعمال دورکاری برای کارمندان، گرایش ماهیت کسب وکارها به سمت مجازی شدن و … صدمات جبران ناپذیری را به آحاد مردم وارد میکند. رگولاتوری با ارائه راهکارهای پیشنهادی در این خصوص بر لزوم اعلام و اجرای قطعی برق برمبنای جدول زمان بندی جهت مدیریت تخصیص منابع پشتیبان، تاکید نمود. این سازمان پیشنهاد تهاتر برق دیزل ژنراتور مراکز مخابراتی با برق شهر و تعامل وزارت نیرو با شرکت های سازنده باتری جهت پشتیبانی مالی بمنظور تامین باتری مورد نیاز و نیز برق رسانی بدون وقفه و قطعی به سایت ها و به ویژه مراکز داده و سایت های اصلی را بیان نمود.

1400/04/18
22:36:58
0.0 / 5
639
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
الف دانلود