فعالیت وب سایت های داخلی در غیاب اینترنت جهانی

حال این روزهای شبكه ملی اطلاعات

حال این روزهای شبكه ملی اطلاعات

الف دانلود: درحالی كه دسترسی به اینترنت جهانی در چند روز گذشته با محدودیتهایی مواجه بوده است، اما وب سایت های داخلی كه از سرورهای داخلی هم استفاده می كردند، در دسترس كاربران قرار داشته و این اتفاق از نتایج شبكه ملی اطلاعات اعلام شده است.


به گزارش الف دانلود به نقل از ایسنا، این روزها كه محدودیت دسترسی به اینترنت با تصویب شورای امنیت صورت گرفته است، وب سایت های داخلی همچون سایت بانك ها و ادارات دولتی، خبرگزاری های داخلی و و ظاهرا تمامی وب سایت هایی كه سرورهای داخلی دارند، قابل دسترس هستند؛ البته برای دستیابی به این سایت ها باید بجای جست وجوی آن در گوگل، به صورت مستقیم آدرس آنرا در نوار اینترنت بنویسید.
با نوشتن آدرس وب سایت داخلی مورد نظر، سایت مذكور با وجود محدودیت دسترسی به اینترنت جهانی، برای شما به نمایش درمی آید و بنظر می رسد این همان شبكه ملی اطلاعات است كه در چند سال قبل بارها به آن اشاره شده و شاید تا قبل از اختلالات این چند روز، كمتر به صورت ملموس استفاده از آن مورد توجه قرار گرفته بود.

ابزارهای داخلی اینترنت هنوز كامل نشده اند
بااینكه موتور جست وجو، پیام رسان و ایمیل از خدماتی هستند كه مردم جهت استفاده از آنها هنوز هم به سرویس های خارجی وابستگی دارند و نمونه داخلی شان با وجود تاكیدهای مكرری كه از طرف مركز ملی فضای مجازی می شود، آنطور كه باید و شاید ساخته نشده، اما اگر اتفاق مشابه قطعی اینترنت در روزهایی رخ می داد كه شبكه ملی اطلاعات و سرورهای داخلی نبودند، دسترسی به وب سایت های داخلی هم برای كاربران ممكن نبود.

طرح شبكه ملی اطلاعات در كشور از اواخر سال ۱۳۸۴ مطرح و مهم ترین دلیل پیاده سازی این شبكه در آن سال كاهش وابستگی به شبكه جهانی اینترنت اعلام شد، اما در سال های بعد عملا اجرای این طرح با كندی صورت گرفت تا این كه در دوره وزارت محمود واعظی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم، اجرای این طرح پیگیری و در نهایت در اواخر همان دولت فازهای اول، دوم و سوم آن افتتاح و رونمایی گردید.

در سند «ضرورت تبیین الزامات شبكه ملی اطلاعات» كه سایت مركز ملی فضای مجازی منتشر نموده، آمده كه شبكه ملی اطلاعات بعنوان زیرساخت ارتباطی كل فضای مجازی، شبكه همه شبكه های كشور است. شبكه ملی اطلاعات متشكل از زیرساخت های ارتباطی با مدیریت مستقل كاملاً داخلی، شبكه ای حفاظت شده نسبت به اینترنت و شبكه ای با امكان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم است.

این شبكه در قالب قوانین جمهوری اسلامی ایران با پشتیبانی كامل از دیگر اقدامات آموزشی، حقوقی و قضایی به نحو مطلوب و مطمئن تامین كننده نیازهای ارتباطی برای انواع ذی نفعانی كه حداقل یكی از آنها در داخل كشور قرار دارد، است. شبكه ملی اطلاعات امكان ارائه انواع خدمات و محتواهای فضای مجازی در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و دفاعی را در كشور فراهم می آورد.

قابلیت برقراری ارتباط امین درصورت نبود شبكه جهانی اینترنت

در سند لزوم تبیین الزامات شبكه ملی اطلاعات، بر ایجاد شبكه ای با قابلیت برقراری ارتباطات امن و پایدار میان دستگاه ها و مراكز حیاتی كشور و میزبانی داخلی در صورت نبود شبكه جهانی اینترنت تاكید شده است؛ كما اینكه حالا با قطع شدن اینترنت جهانی، سرویس هایی كه بر بستر شبكه ملی اطلاعات، شكل گرفته اند، بدون اختلال در دسترس كاربران قرار داشته و به فعالیت خدمات رسانی خود ادامه می دهند.

بنا بر این است كه هم اكنون دسترسی به اغلب سایت های ایرانی كه در داخل كشور میزبانی می شوند، برقرار است و همین طور علاوه بر سرویس های داخلی همچون سرویس های حمل و نقل اینترنتی و فروشگاه های آنلاین داخلی، شبكه شتاب بانكی و شبكه خدمات رسانی بانك ها نیز بدون به فعالیت خود ادامه می دهند.

بااینكه عده ای همواره راه اندازی شبكه ملی اطلاعات را مساوی با قطعی اینترنت و قطع ارتباط با شبكه جهانی می دانستند، اما مسئولان همواره این مساله را رد كرده و عنوان كردند كه اینترنت باید به عنوان یك خدمت روی شبكه ملی اطلاعات ارائه شود.
در این زمینه محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - با تاكید بر اینكه زیرساخت شبكه ملی اطلاعات پیشرفت قابل توجهی داشته، تصریح كرده است كه اگر زیرساخت شبكه ملی اطلاعات نبود، خدمات ابری داخلی نداشتیم و خیلی از زیرساخت های مهم دیگر امروز، شاید دو میلیون راننده تاكسی اینترنتی و مردم در عذابی بزرگ و مشكل بودند، بانك ها مختل بودند و بسیاری مباحث دیگر.
همین طور دسترسی مردم به محتوا و خدمات داخلی نباید منوط به اتصال به اینترنت باشد و آنچه شبكه ملی اطلاعات را از اینترنت متمایز می كند، ایجاد مزیت های رقابتی برای محتوا و خدمات داخلی از منظر كیفیت ارائه خدمت و قیمت دریافت خدمات نسبت به خدمات خارجی است.

برخورداری از شبكه اینترنت داخلی و خدمات آنلاین بومی در شرایطی كه شبكه اینترنت جهانی برای كاربران با محدودیت مواجه می باشد، نشان از شبكه ملی اطلاعات است كه بااینكه هنوز نتوانسته به بلوغی كه مد نظر مركز ملی فضای مجازی است، برسد، اما به نحوی محدودیت كاربران در دسترسی به اینترنت را كاهش داده است تا در شرایطی كه اینترنت جهانی قطع است، زیرساخت های اینترنت ملی همچون سایت های داخلی و نهادهایی مانند بانك ها و ادارات دولتی به كار خود ادامه دهد.




منبع:

1398/08/29
09:44:44
5.0 / 5
3925
تگهای خبر: آنلاین , ارتباطات , ارتباطات و فناوری اطلاعات , اینترنت
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
الف دانلود