به همت یك شركت دانش بنیان محقق شد؛

تولید الكترودهای نانویی جوشكاری مقاوم به جذب رطوبت

تولید الكترودهای نانویی جوشكاری مقاوم به جذب رطوبت

الف دانلود: یك شركت دانش بنیان تولیدكننده الكترودهای جوشكاری در كشور، موفق به تولید نانوالكترودهایی با قابلیت جذب رطوبت قابل كاربرد در صنایع حساس همچون پتروشیمی شده است.


به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، جوشكاری مخازن تحت فشار و مخازن ذخیره محصولات پتروشیمی و همینطور تجهیزات صنایع مختلف سیمان، دفاع و كشتی سازی با حساسیت زیادی همراه می باشد و باید در انتخاب الكترود مناسب برای جوشكاری آنها دقت كافی صورت گیرد.
در همین راستا یك شركت دانش بنیان با بهره گیری از فناوری نانو و استفاده از نانوذرات در روكش الكترودهای قلیایی موفق به ساخت الكترودهای قلیایی مقاوم به جذب رطوبت شده است.
معمولا الكترودهای قلیایی به علت خواص مكانیكی بالا برای جوشكاری تجهیزات خاص استفاده می شوند. الكترودهای با روكش قلیایی در كنار خواص مكانیكی بالایی كه ایجاد می كنند، جاذب رطوبت محیط اطراف هستند.
بروز ترك سرد هیدروژنی در منطقه جوش متاثر از حرارت جوشكاری و یا در زیر منطقه جوش از مشكلاتی است كه بعد از آخر جوشكاری و حتی در زمان سرویس تجهیز موردنظر در جوش و یا اطراف آن اتفاق افتاده و سبب بروز خسارات سنگین می شود.
منبع اصلی ورود هیدروژن به فلز جوش و بروز ترك سرد هیدروژنی، رطوبت موجود در روكش الكترود است. رطوبت مذكور در طول قوس تجزیه شده و به هیدروژن اتمی تبدیل و وارد فلز جوش می شود.
برای تولید این الكترودها بعد از توزین و مخلوط كردن مواد اولیه مبادرت به اضافه كردن نانوذرات به چسب كرده و چسب حاوی ماده نانو به مخلوط خشك اضافه و با آن تركیب می شود. با اكسترود مخلوط تر نهایی بر روی مغزی فولادی الكترود و تولید الكترود روكش دار و پخت الكترودها در كوره محصول نهایی آماده عرضه به مصرف كنندگان می شود.
بر اساس این گزارش، این الكترودها و دیگر الكترودهای قلیایی با استقامت های بیشتر و همینطور الكترودهای مورداستفاده برای جوشكاری فولادهای زنگ نزن، در صنایع مختلف همچون ساخت تجهیزات و سیستم های لوله كشی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع سیمان، دفاع، كشتی سازی و سازه كاربرد فراوان دارند.


1398/09/03
18:58:08
5.0 / 5
3940
تگهای خبر: سرویس , سیستم , شركت , فناوری
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
الف دانلود