كشف راهكاری برای مشكل داغ كردن گوشیهای موبایل

كشف راهكاری برای مشكل داغ كردن گوشیهای موبایل

به گزارش الف دانلود محققان با استفاده از امواج اسپینی راهكاری بالقوه برای مشكل داغ شدن گوشیهای همراه و دیگر وسایل الكترونیك یافتند.


به گزارش پایگاه اینترنتی «فیز»، حافظه كامپیوتری مدرن با انتقال بیت های مغناطیسی در داخل دستگاه ها، اطلاعات را كدگذاری می كند. حال یافته های یك تحقیق پیشگامانه كه از جانب محققان مهندسی برق و كامپیوتر دانشگاه ملی سنگاپور انجام شده، یك راه جدید و موثر كشف كرده است كه در آن از امواج اسپینی برای انتقال مغناطیس در دمای اتاق استفاده می شود.
تراشه های الكترونیكی مرسوم از مشكل گرمایش ژول یا گرمایش اُهمی رنج می برند كه به گرمایی اطلاق می شود كه در اثر حركت جریان الكتریكی درون یك رسانا تولید می شود. این گرما در اثر حركت سریع و برخوردهای مكرر بین بارهای درحال حركت در داخل دستگاه ها ایجاد می شود. این مسئله جدی نه تنها سبب هدر رفتن حجم زیادی انرژی می شود بلكه سرعت پردازش تراشه را هم پایین آورده و تعداد تراشه هایی را كه می توان در داخل هر دستگاه قرار داد، محدود می كند.
«یانگ هیانسو» (Yang Hyunsoo) مولف ارشد این پژوهش می گوید، «ما همواره به هنگام استفاده از تلفن های همراه، كامپیوترها و دیگر وسایل الكترونیك با چنین مشكلاتی مواجه می شویم. اغلب شاهد "داغ" و "كُند" شدن این دستگاه ها هستیم و همینطور مجبور می شویم آنها را به صورت پی درپی شارژ نماییم.»
بدین ترتیب این تیم از محققان به جای استفاده از روش های رایج تزریق الكترون كه در وسایل الكترونیكی مرسوم مورد استفاده قرار می گیرند، از موج های اسپین برای انتقال مغناطیس استفاده كردند. امواج اسپین ترتیب موجود در مواد مغناطیسی را بهم می زنند و از دیدگاه شبه ذره ای با عنوان «ماگنون» (magnons) شناخته می شوند.
پژوهشگران یك سیستم دولایه شامل یك كانال انتقال ماگنون ضدفرومغناطیس و یك منبع اسپین عایق توپولوژیك ساختند. آنها برای اولین بار در جهان موفق شدند تا در دمای اتاق، انتقال مغناطیسی ناشی از موج اسپین را در لایه فرومغناطیس مجاور ایجاد كنند.
استفاده از این تكنیك مبتنی بر امواج اسپین می تواند از حركت بارها در داخل دستگاه جلوگیری كند، ازاین رو گرمایش اُهمی و هدر رفتن انرژی كمتری برای دستگاه ها پیشبینی می شود. پیشروی ها در حوزه انتقال مغناطیسی مبتنی بر امواج اسپین مسیر جدیدی را به سمت ساخت تراشه های كم مصرف باز می كند.
جزئیات بیشتر در مورد این تحقیق در مجله Science انتشار یافته است.


1398/09/09
23:02:49
5.0 / 5
3713
تگهای خبر: الكترونیك , اینترنت , پژوهش , دستگاه
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
الف دانلود