معاون پدافند غیرعامل مطرح كرد؛

رقابت ۵ شرکت ایرانی برای تولید فایروال نسل جدید

رقابت ۵ شرکت ایرانی برای تولید فایروال نسل جدید

به گزارش الف دانلود معاون صنعت و بومی سازی قرارگاه سایبری سازمان پدافند غیرعامل کشور ضمن اشاره به برگزاری مسابقه طراحی و تولید فایروال بومی نسل جدید اظهار داشت: ۵ شرکت داخلی برای تولید فایروال نسل جدید رقابت می کنند.


به گزارش الف دانلود به نقل از کانون هماهنگی دانش و صنعت و بازار افتا، مهم ترین اهداف تشکیل این کانون با مجوز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، افزایش همگرایی، هماهنگی و هم افزایی بین عناصر تأثیرگذار و یا حوزه های فاقد متولی در شکل دهی و توسعه نظام ملی نوآوری، شناسایی چالش ها، تدوین راهکار ها و عرضه پیشنهاد برای رفع موانع توسعه صنعت امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، کمک به ایجاد مزیت رقابتی برپایه فناوری و تقویت و توسعه تعاملات بین المللی است. بر همین اساس، کانون هماهنگی افتا از زمان شروع به کار تابحال همواره کوشیده است که در این راه همه ظرفیت ها را به همراهی با یکدیگر بطلبد و نقش تسهیلگری خویش را به نیکی ایفا کند. در این راستا به پیشنهاد این کانون، تولید محصول فایروال نسل جدید به رقابت گذاشته شد. برپایی مسابقه برای طراحی و تولید فایروال بومی نسل جدید کامبیز قدس معاون صنعت و بومی سازی قرارگاه سایبری سازمان پدافند غیرعامل کشور درباره مسابقه طراحی و تولید فایروال بومی نسل جدید، توضیح داد: ایده اصلی این طرح در کانون هماهنگی صنعت و بازار افتا شکل گرفت. کانون افتا نهادی با وظیفه هماهنگی بین نهادی در جهت توسعه صنعت افتای کشور است. از همین رو و از آنجایی ما در تولید برخی محصولات این حوزه کمبودهایی داریم، ازاین رو شیوه برگزاری مسابقه برای تقویت این مورد و ترغیب فعالان صنعت افتا پیشنهاد شد. سابقه اجرای چنین روشی به یک دهه قبل بازمی گردد که مرکز تحقیقات مخابرات چند دوره مسابقاتی از این جنس برگزار کرده بود. وی درباره دلیل انتخاب محصول فایروال بعنوان مبحث این رقابت اظهار داشت: ما تلاش کردیم این شیوه را برای فایروال نسل جدید به کار بگیریم که امیدواریم این روند به تقویت ظرفیت تولید این محصول کمک نماید. فایروال، محصولی است که برای ارتقای امنیت خریداری می شود، ولی در عمل با عنایت به کمبودی که از نظر تولید داخلی در این حوزه داریم و بنابراین برخی به سراغ محصولات خارجی باکیفیت پایین می روند یا برخی محصولاتی را خریداری می کنند که همه پشتیبانی ها را ندارد. در واقع هزینه ای که صرف امنیت می کنند سبب کم شدن امنیت شان هم می شود و درنهایت فایروالی که باید به ارتقای امنیت کمک نماید تبدیل به تهدید برای آن مجموعه می شود. قدس با اشاره به اینکه عده ای هم تمایل به محصولات داخلی ندارند و معتقدند نیازهای آنها را در همه ابعاد، مرتفع نمی کند، تصریح کرد: زمانی بیشتر از ۱۰ شرکت تولیدکننده فایروال در کشور داشتیم، اما متأسفانه چون بخش تحقیق و توسعه خویش را تقویت نکردند پیشرفت شان با کندی مواجه گردید. این مورد کمبودهایی را از نظر این محصول با اهمیت در کشور ایجاد کرد که قاعدتاً بازار افتا را به سمت وارد کردن فایروال بر مبنای نیاز بازار هدایت کرد. هزینه ۱۰۰ میلیاردی برای واردات فایروال در کشور وی اظهار داشت: برآورد اولیه واردات حدود ۵۰۰ تا هزار دستگاه فایروال با قیمت پایه ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان بود، اما بازار افتا بابت آن حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در سال هزینه می کرد. قدس افزود: ازاین رو و با نگاهی به ظرفیت ها و وضعیت بازار، کانون هماهنگی صنعت و بازار افتا روی طراحی مسابقه ای جهت ترغیب صنعتگران افتا در زمینه تولید فایروال نسل جدید متمرکز شد و هماهنگی های لازم را با نهادهای ذی ربط در جهت برنامه ریزی و شکل گیری این رقابت شروع کرد. ایده اولیه این مسابقه در بهمن ماه سال قبل عنوان شد، اما اولین نشست رسمی آن با حضور شرکتهای برگزیده در خردادماه سال جاری تشکیل شد. وی درباره حمایتگران این ایده و کسانی که به آن پیوستند توضیح داد: خوشبختانه سازمان پدافند غیرعامل چراغ اول را روشن کرد و هزینه آزمایش فایروال را تقبل کرد. این کار هزینه بالایی دارد و سازمان پدافند غیرعامل در تعامل با یکی از آزمایشگاه های کشور، بخش عمده این هزینه را برعهده گرفت و با تقبل حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان از این هزینه، سهم پرداختی توسط خود شرکت ها را به حدود یک پنجم رساند. معاون صنعت و بومی سازی قرارگاه سایبری سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار داشت: قرار بود مرکز مدیریت راهبردی افتا هم بخش دیگری را در زمینه شیوه نامه ارزیابی عملکرد کیفی تقبل کند، اما چون با تغییرات مدیریتی هم زمان شد، این اتفاق نیفتاد و البته در تعاملی که بین کانون هماهنگی صنعت و بازار افتا و مرکز مدیریت راهبردی افتا وجود دارد امیدواریم این اتفاق رقم بخورد. قدس اضافه کرد: ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم یک پاداش ۲ میلیارد تومانی در نظر گرفت که در قالب فرایند مسابقه به شرکتهای برگزیده پرداخت گردد. این مورد هم در چارچوب تفاهمنامه ای که میان مرکز ملی فضای مجازی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد، صورت گرفت و جا دارد از حمایت های مرکز ملی فضای مجازی هم قدردانی نماییم که در این راستا با پیگیری برگزاری جلسات مشترک و ایجاد فضای مناسب برای همکاری و تکمیل فرایند این رویداد در کنار کانون افتا بود. به قول وی درنهایت ۵ شرکت در این مسابقه انتخاب شدند. قرار شد پس از جلسه معارفه که خردادماه سال جاری تشکیل شد، شرکت ها طی ۱۵ روز اعلام آمادگی کنند که این اتفاق هم افتاد. کارگروه و کمیته داوران شامل چهار نهاد حاکمیتی پدافند غیرعامل، مرکز مدیریت راهبردی افتا، مرکز ملی فضای مجازی و معاونت علمی ریاست جمهوری با انتخاب نمایندگان خود مرحله بازدید اولیه از شرکت ها را شروع کردند. در گام بعدی برگزاری جلسات متناوب هفتگی برای پیگیری و راهبری های لازم در مردادماه صورت گرفت. وی با اشاره به اینکه تلاش همه افراد و ارکان درگیر در این رویداد بر این است که کارها در مسیری درست و منظم، پیگیری و صورت گیرد و چگونگی پیشرفت پروژه ها به صورت مستمر درحال پایش است، درباره نحوه فراخوان و انتخاب شرکت ها اظهار داشت: شرط حضور شرکت ها در این مسابقه این بود که از شرکتهای مطرح امنیتی باشند و نمونه فایروال نسل قبلی را تولید کرده و در سبد خود داشته باشند و از بازار مناسب برای این محصول و بخش تحقیق و توسعه فعال مورد تأیید هم برخوردار باشند. قدس درباره چگونگی رسیدن به این ۵ شرکت، اظهار نمود: ما برای یافتن شرکتهای حائز شرایط از سندیکای شرکتهای تولیدکننده افتا (انجمن افتا) استعلام کردیم. همینطور مرکز مدیریت راهبردی افتا و سازمان پدافند غیرعامل، هر کدام نهادهایی هستند که بخش عمده ای از فعالان صنعت افتا به شکلی با آنها در ارتباط بوده و اشراف کاملی بر فعالان صنعت افتای کشور در این نهادها وجود دارد که کوشیدیم از این ظرفیت ها برای پیشبرد این رویداد بهره بگیریم. برگزاری مسابقه برای سامانه تشخیص نفوذ صنعتی وی تصریح کرد: شاید این مورد به ذهن ها خطور کند که احتمال نادیده ماندن شرکت یا مجموعه ای پویا و دارای ظرفیت های خوب در این فرایند زیاد است، اما محصولی که رقابت برای تولید آن صورت می گیرد مشخصه های ویژه خویش را می طلبد. شرط هایی که در مورد محصول فایروال نسل جدید گذاشتیم برای تولید چنین محصولی ضروریست و اختصاصاً در مورد این محصول جایی برای این نیست که به سراغ استارت آپ ها و شرکتهای تازه تاسیسی برویم که تابحال محصول مشابهی در این عرصه نداشته اند. معاون صنعت و بومی سازی قرارگاه سایبری سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: به هر حال برگزاری این نوع مسابقات به صورت جمع سپاری کار آسانی نیست و هرگونه تغییر در مدیریت نهادهایی که دستی در برگزاری این مسابقه دارند امکان دارد تعاملات و توافقات را تغییر دهد. اما با همدلی و هماهنگی که وجود دارد و با فرایندهایی که کانون هماهنگی صنعت و بازار افتا برای نظم و تداوم این همکاری شکل داده است امیدواریم که این رقابت به خوبی پیش برود و شاهد نمونه موفقی از هم راستایی عناصر زیست بوم افتای کشور و فعالان این صنعت در راه یک رشد همه جانبه باشیم. وی اظهار داشت: با عنایت به نیازهایی که در بازار و صنعت افتا وجود دارد و علاقه مندی که در معاونت علمی ریاست جمهوری و بقیه نهادها برای انجام کار مشابه وجود دارد و با وجود نقش تسهیل گرانه کانون هماهنگی بازار و صنعت افتا میتوان برآورد کرد که در آینده مسابقات دیگری هم طراحی و پیاده شوند. تلاش مان بر این است که این مسابقه، آخرین مسابقه در این عرصه نباشد و برای مثال، محصول IDS (سامانه تشخیص نفوذ صنعتی) یکی از محصولاتی است که می خواهیم رقابتی مشابه برای آن برگزار گردد. قدس ابراز امیدواری کرد که رویدادهایی از این دست مستمر باشند و بتوانیم به تناسب مشخصه های محصولاتی که مقرر است مورد رقابت قرار گیرند، طی فراخوان هایی عمومی تر، پتانسیل بخش گسترده تری از فعالان نوپا و دارای سابقه در صنعت افتا را در تمام گستره کشور در این نوع مسابقات و رقابت های انگیزه بخش پوشش دهیم و کانون هماهنگی صنعت و افتا بتواند برای نقشی که به خاطر آن شکل گرفته است، یعنی در توان افزایی فعالان افتای کشور جهت تحقق بازار مطلوب محصولات شان، نقشی درخور ایفا کند.


منبع:

1400/08/24
23:35:39
0.0 / 5
571
تگهای خبر: پشتیبان , تحقیقات , دستگاه , دیجیتال
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
الف دانلود