ساخت كاتالیست تك اتمی برای تولید سوخت پاك از متانول

ساخت كاتالیست تك اتمی برای تولید سوخت پاك از متانول

الف دانلود: پژوهشگران در ایالت كالیفرنیا كاتالیست تك اتمی ساختند كه می تواند متانول را به هیدروژن تبدیل كند، با این كار امكان تولید ارزان و سریع سوخت هیدروژن برای خودرو های مجهز به پیل سوختی فراهم می شود.


به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، با افزایش تغییرات اقلیمی، سوژه جایگزینی منابع جدید و كم خطر تولید انرژی اهمیت بیشتری پیدا می كند بطوریكه شركت های تولیدكننده خودرو نیز به دنبال جایگزینی فناوری های نوظهور و پاك بجای موتورهای مصرف كننده سوخت فسیلی هستند.
خودروهای مجهز به پیل های سوختی كه از سوخت پاك هیدروژن استفاده می نمایند در حال همه گیر شدن بوده و تجاری سازی آنها در بخش خصوصی به آرامی در حال انجام می باشد، اگر هیدروژن نه بعنوان یك گاز پرفشار گران قیمت، بلكه بعنوان یك مایع ارزان قیمت با استفاده از زیرساخت های وسیع سوخت مایع امروز منتقل شود، این فناوری می تواند سرعت بیشتری گرفته و محیط زیست از توسعه و تجاری سازی آن سود ببرد.
تحقیقاتی در ارتباط با این مساله انجام شده كه در آن كاتالیزور تك اتمی از متانول، هیدروژن تولید می كند، از آنجایی كه متانول به وفور یافت شده و بسیار رایج است، این تحقیق می تواند سناریو سوخت هیدروژنی را یك گام دیگر به واقعیت نزدیك تر كند.
جی سو گابرو سامورجی از آزمایشگاه ملی لارنس بركلی روشی جهت استفاده از اسید اسكوربیك و پیش ماده پلاتین ارائه كردند كه در آن اتم های پلاتین روی سطح پشتیانی متخلخل قرار می گیرند.
پراكندگی اتم ها سبب می شودكه بیشترین استفاده از فلز گران بها صورت گیرد و این پراكندگی با استفاده از میكروسكوپ و طیف سنجی تایید شده است.
نتایج این پروژه نشان میدهد كه اتم ها در دمای بالا بیشتر از ۱۲۰ ساعت پایدار هستند، این گروه تحقیقاتی گزارش كرده اند كه این كاتالیست تك اتمی می تواند با تركیبات الكلی مختلف كار كند، این كاتالیست ها در مقایسه با كاتالیست های ۲٫۵ و ۷ نانومتری از جنس نانوذرات پلاتین، به ترتیب ۴۰ و ۸۰۰ برابر فعالیت بیشتری دارند.
نتایج این پروژه در چارچوب مقاله ای با عنوان Efficient Hydrogen Production from Methanol Using a Single-Site Pt۱/CeO۲ Catalyst در نشریه معتبر J. Am. Chem. Soc به چاپ رسیده است.




منبع:

1398/10/13
13:34:49
5.0 / 5
3673
تگهای خبر: پژوهش , تحقیقات , شركت , فناوری
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
الف دانلود