كاهش خطر مبتلا شدن به سرطان پوست با عمل جراحی كاهش وزن

كاهش خطر مبتلا شدن به سرطان پوست با عمل جراحی كاهش وزن

به گزارش الف دانلود نتایج یك مطالعه جدید نشان می دهد،  افراد چاقی كه تحت عمل جراحی لاغری قرار گرفته اند، كمتر در معرض خطر مبتلا شدن به سرطان پوست همچون ملانوما هستند.


به گزارش پایگاه اینترنتی مدیكال نیوز تودی، ملانوم وخیم ترین نوع سرطان پوست است كه می تواند در هر قسمتی از پوست بدن یا در نزدیكی یك خال پوستی ایجاد شود. این نوع سرطان، از سلول های رنگدانه ای تشكیل می شود و در نتیجه معمولا قهوه ای یا مشكی رنگ است، هرچند امكان دارد به رنگ های دیگر نظیر قرمز یا سفید هم دیده شود. در حالیكه ملانوما تنها یك درصد از موارد مبتلا شدن به سرطان پوست را تشكیل می دهد اما بیشترین مرگ و میر ناشی از این نوع سرطان پوست را شامل می شود.
اكنون نتایج مطالعه ای كه در مجله JAMA Dermatology انتشار یافته است، نشان داده است كه عمل جراحی كاهش وزن با كاهش قابل توجهی در خطر مبتلا شدن به سرطان پوست ارتباط دارد. این یافته می تواند بعنوان یك قطعه مهم از شواهدی توصیف شود كه ارتباط میان كاهش وزن و سرطان بدخیم پوست را اثبات می@كند.
محققان با عنایت به این كه چاقی خطر بروز برخی سرطان ها را زیاد می كند، در این مطالعه به بررسی این مورد پرداختند كه آیا چاقی می تواند به افزایش ریسك مبتلا شدن به ملانوما هم منجر شود یا خیر.
یك مطالعه سوئدی در سال ۲۰۰۹ میلادی نشان داد كه خطر مبتلا شدن به سرطان در زنان چاقی كه تحت عمل جراحی كاهش وزن قرار گرفته اند، كاسته می شود اما این مطالعه خطر مبتلا شدن به سرطان پوست و بیماری ملانوما را به صورت خاص بررسی نكرده بود.
به همین منظور یك تیم تخصصی در تلاش جهت بررسی ارتباط بین جراحی لاغری و سرطان پوست مجموعه داده های این مطالعه را باردیگر بررسی كردند. به صورت كلی تجزیه و تحلیل جدید شامل داده هایی از ۲۷۰۰ فرد مبتلا به چاقی بود كه تحت عمل جراحی كاهش وزن قرار گرفته بودند و ۲۰۴۰ شركت كننده دیگر چاق بود كه تنها در مراكز مراقبت های بهداشتی تحت درمان معمول مانند مشاوره در مورد شیوه زندگی قرار گرفته بودند.
در این پیگیری كه ۱۵ سال بطول انجامید، افرادی كه تحت عمل جراحی كاهش وزن قرار گرفته بودند، به صورت متوسط ۲۱.۶ كیلوگرم وزن از دست داده بودند و گروه دیگر در وزن حدودا ثابت باقی ماندند بطوریكه به طور متوسط كاهش و یا افزایش وزن آنها هیچگاه از حدود ۳ كیلوگرم تجاوز نمی كرد.
در این چند سال ۲۳ نفر در گروهی كه تحت جراحی قرار گرفته بودند به سرطان بدخیم پوست و ملانومای بدخیم مبتلا شدند و در گروه مقابل ۴۵ نفر به این بیماری مبتلا شدند. متخصصان دریافتند كه بیشترین تفاوت میان این دو گروه مربوط به ملانومای بدخیم است. در گروه كنترل ۲۹ مورد از این بیماری وجود داشت، در حالیكه در گروه جراحی فقط ۱۲ مورد مبتلا شدن به این بدخیمی دیده می شد كه این به معنای كاهش ۵۷ درصدی خطر ملانوما در صورت انجام جراحی كاهش وزن می باشد.
این شواهد نشان داده است چاقی عامل خطرساز جدی برای مبتلا شدن به سرطان پوست است، هرچند متخصصان معتقدند كه برای درك مكانیسم های مهم ارتباط میان چاقی و سرطان پوست باید تحقیقات بیشتری انجام دهند.
یك نظریه كه در این خصوص این ارتباط عرضه می شود این است كه چاقی منجر به التهاب مزمن سیستمیك می شود كه می تواند یك محیط مناسب برای رشد تومور باشد. شیوه زندگی، مانند تغییر رژیم غذایی پس از جراحی هم امكان دارد به توضیح این ارتباط كمك كنند.
هم چنین چاقی با یك سبك زندگی بی تحرك همراه می باشد كه خود با افزایش بروز سرطان و مرگ و میر در ارتباطست. به دنبال جراحی كاهش وزن افراد امكان دارد سطح فعالیت بدنی خویش را بالا برند كه به نوبه خود خطر سرطان را می كاهد.




منبع:

1398/10/15
13:23:36
5.0 / 5
3688
تگهای خبر: اینترنت , تحقیقات , سیستم , شركت
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
الف دانلود