رژیم غذایی پر پروتئین خطر حمله قلبی را زیاد می كند

رژیم غذایی پر پروتئین خطر حمله قلبی را زیاد می كند

الف دانلود: نتایج مطالعات جدید محققان دانشكده پزشكی دانشگاه واشنگتن نشان داده است كه پیروی از یك رژیم غذایی با پروتئین بالا همزمان با آن كه می تواند به كاهش وزن كمك نماید، احتمال وقوع حملات قلبی را هم بالا می برد.


به گزارش پایگاه اینترنتی «اسلش گیر»، این روزها تجویز یك رژیم غذایی پُر پروتئین و كم كربوهیدرات برای بیمارانی كه اضافه وزن دارند، در میان پزشكان رایج شده است. این نوع رژیم غذایی در كاهش وزن بسیار موثر است و به كنترل قند خون و هوس های غذایی كمك می نماید. با این وجود، همچنان تردید و بحث های فراوانی پیرامون مضرات احتمالی پیروی از آن وجود دارد.
چندی پیش نتایج یك مطالعه لطمه های احتمالی ناشی از این نوع رژیم غذایی بر سلامت كلیه افراد، خصوصا بیماران چاق را برجسته كرد. حال یك مطالعه جدید نشان میدهد كه رعایت چنین رژیمی می تواند سلامت قلب را نیز به خطر انداخته و خطر بروز حمله قلبی را در فرد افزایش دهد.
محققان در این تحقیق دریافتند كه رژیم غذایی پُر پروتئین منجر به ایجاد پلاك بیشتر در عروق فرد می شود؛ خصوصاً پلاك های ناپایداری كه مستعد پاره شدن و مسدود كردن شریان ها هستند.
در موش هایی كه در این مطالعه رژیم غذایی پُرچرب و پُر پروتئین داشتند در مقایسه با آن دسته از موش هایی كه بر طبق رژیم پُرچرب و كم پروتئین تغذیه شده بودند، افزایش پلاك ناپایدار مشاهده شد؛ تشكیل پلاك شریانی در موش هایی كه ۴۶ درصد كالری روزانه خودرا به شكل پروتئین دریافت كرده بودند، ۳۰ درصد افزایش پیدا كرد.
ریشه مشكل در از بین رفتن ماكروفاژها بود، آن دسته از سلول های ایمنی كه پلاك را از شریان ها پاك می كنند. پژوهشگران دریافتند كه پلاك ها در عروق موش هایی كه از رژیم پُر پروتئین پیروی كرده بودند، با دربرداشتن حجم بالایی از این سلول های ایمنی مرده، به "گورستان ماكروفاژ" تبدیل گشته اند. این امر موجب ناپایداری بیشتر این پلاك ها شده و راه را برای حمله قلبی احتمالی هموار می كرد.

 


منبع:

1398/11/05
23:37:23
5.0 / 5
3826
تگهای خبر: اینترنت , پژوهش
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
الف دانلود