رقابت بدافزارها و فیشینگ سایت های خارجی

رقابت بدافزارها و فیشینگ سایت های خارجی

گزارش خدمات عرضه شده توسط مرکز ماهر در فروردین ماه نشان می دهد بیشترین فراوانی رخدادهای کامپیوتری با نزدیک به ۱۲۰ مورد آلودگی، در ارتباط با بدافزار و بات بوده و به دنبال آن فیشینگ سایت های خارجی قرار دارد.


به گزارش الف دانلود به نقل از ایسنا، گزارشی از ۳۰۴ مورد خدمت عرضه شده توسط مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای کامپیوتر ای) در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ در گراف های زیر قابل مشاهده می باشد. خدمات عرضه شده شامل فراوانی و نوع رخدادهای رسیدگی شده توسط مرکز، بخش های دریافت کننده این خدمات و نحوه آگاه شدن مرکز از این رخدادهاست.
طبق این اطلاعات، بیشترین فراوانی رخداد به ترتیب در ارتباط با آلودگی به بدافزار و بات و فیشینگ سایت های خارجی است. بعد از آن، رخدادها شامل گزارش های خبری، فیشینگ سایت های داخلی، شناسایی صدمه پذیری، درخواست مشاوره، درخواست ارزیابی، افشای اطلاعات، دیفیس سایت، منع سرویس داخلی و منع سرویس خارجی بوده است. بیشترین فراوانی رخدادهای کامپیوتری در حالی با ۱۲۰ مورد فراوانی در ارتباط با آلودگی به بدافزار و بات است که فیشینگ سایت های خارجی هم با تفاوت اندکی به دنبال آلودگی به بدافزارها قرار گرفته است.


معنای فیشینگ (معنی phishing ) یک اصطلاح برای تشریح دزدی از فرد یا گروهی از کاربران، با استفاده از فرستادن ایمیل یا ایجاد صفحات مسموم است. این ایمیل ها و صفحات، برای جمع آوری طلاعات شخصی کاربران مانند اطلاعات حساب بانکی، اطلاعات اکانت های ایمیل و دیگر اطلاعات کاربران ایجاد می شوند.
نحوه آگاه شدن مرکز ماهر از رخداد هم در نمودار زیر آمده که نشان داده است بیشترین آمار از راه مراجع بین المللی به این مرکز رسیده است.


بیشترین اطلاع رسانی از راه منابع داخلی به ترتیب از گزارش آپاها، سامانه هوشیار، میانگین روزانه پویش سرور ویرا، گزارش مردمی، گزارش نهادهای حاکمیت، سامانه بینا، کارشناسان مرکز ماهر و گزارش بخش خصوصی رسیده است.


همچنین بخش های دریافت کننده خدمات از مرکز ماهر شامل اپراتورها، بخش خصوصی، دستگاههای حاکمیتی، بانکها و موسسات مالی و مراجع بین المللی می شود که تعداد دریافت این خدمات در نمودار زیر آمده است.


در نمودار بخش های حاکمیتی دریافت کننده خدمات از مرکز ماهر هم در ابتدا وزارت عتف و با اختلاف اندکی قوه قضاییه قرار دارد و به دنبال آن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت بهداشت، ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت دادگستری، وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور خارجه، وزارت ورزش و جوانان، وزارت نفت، وزارت کشور، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی قرار دارد.


به گزارش الف دانلود به نقل از ایسنا، با عنایت به اهمیت پاسخگویی به رخدادهای فضای تبادل اطلاعات و ایجاد مراکز پاسخگویی به حوادث فضای مجازی که در اغلب کشورها تحت عنوان مراکز CERT انجام شده است، مرکز ماهر بعنوان CERT ملی ایران در سال ۱۳۸۷ ایجاد و در سطح ملی فعالیت گسترده ای را برای پیشگیری و مقابله با حوادث فضای تبادل اطلاعات به عهده دارد.
این مرکز در حوزه فعالیتهای امداد و واکنشی موظف به رسیدگی فوری به حوادث فضای مجازی بر مبنای درخواست سازمان ها است. همینطور در حوزه فعالیتهای پیشگیرانه هم این مرکز وظیفه دارد تا به عرضه هشدارها، اعلانات، مخاطرات و ضعف های سامانه ها در سطح ملی و انتشار بسته های راهنما برای مقاوم سازی سامانه ها بپردازد.




منبع:

1401/02/11
11:35:15
0.0 / 5
697
تگهای خبر: ارتباطات , ارتباطات و فناوری اطلاعات , بهداشت , خدمات
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
الف دانلود