استفاده از عروس دریایی برای اكتشاف اقیانوس

استفاده از عروس دریایی برای اكتشاف اقیانوس

به گزارش الف دانلود محققان دانشگاه استنفورد با همكاری محققان دانشگاه كلتك واقع در آمریكا، دستگاه جدیدی را ساختند كه سرعت شنا كردن عروس دریایی را تا ۳ برابر بالا می برد. محققان قصد دارند با استفاده از این مطالعه و سنسورهای متصل به عروس های دریایی، از آنها بعنوان ابزاری برای نظارت بر محیط اطراف و اكتشاف اقیانوس ها استفاده كنند.



به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، این دستگاه به یك ضربان ساز متصل است كه با استفاده از سیگنال های الكتریكی امكان كنترل حركت ضربان مانند بدن عروس دریایی را كنترل می كند. بدین ترتیب محققان می توانند سرعت حركت جانور را تنظیم كنند.
عروس دریایی از راه كنترل دقیق فركانس حركت بدن خود می تواند با سرعتی حدود دو سانتیمتر در ثانیه حركت كرده و طعمه خویش را دنبال كند.
در آزمایشات اولیه، محققان دستگاه خود با استفاده از یك گیره چوبی كوچك و بی خطر به بدن عروس دریایی متصل كردند و این دستگاه با استفاده از پالس های الكتریكی توانست بدن جانور را بگونه ای تحریك كند كه تعداد پالس های آن تا سه برابر افزایش یابد.
این افزایش پالس های عروس دریایی با افزایش سرعت حركت آن در آب رابطه مستقیم داشته و سرعت جانور را به ۴ تا ۶ سانتیمتر در ثانیه رساند. همزمان با این افزایش سرعت، محققان میزان مصرف اكسیژن عروس دریایی را هم اندازه گیری كردند و متوجه شدند اكسیژن مصرفی آن تنها به میزان دو برابر افزایش یافته است.
این مطالعات نشان می دهد دستگاه محققان بدون تحمیل هزینه نامتناسب به متابولیسم عروس دریایی باعث افزایش سه برابری سرعت آن شده است. همینطور نشان داده است عروس دریایی توانایی شنا كردن كارآمدتر و با سرعت بالاتر را دارد، اما معمولا دلیلی برای انجام این كار وجود ندارد.
این تحقیقات بخشی از یك مطالعه بزرگتر است كه در آن محققان قصد دارند با استفاده از سنسورهای متصل به عروس های دریایی، از آنها بعنوان ابزاری برای نظارت بر محیط اطراف و اكتشاف اقیانوس ها استفاده كنند.
به قول محققان تا كنون تنها ۱۰ درصد از حجم اقیانوس ها مورد كاوش بشر قرار گرفته است.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Science Advances انتشار یافته است.




1398/11/11
00:18:32
5.0 / 5
3872
تگهای خبر: تحقیقات , دستگاه
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
الف دانلود