دانشگاه خوارزمی میزبان كنفرانس ملی اپتیك و فونوتیك شد

دانشگاه خوارزمی میزبان كنفرانس ملی اپتیك و فونوتیك شد

به گزارش الف دانلود بیست و ششمین كنفرانس اپتیك و فوتونیك و دوازدهمین كنفرانس مهندسی و فناوری فوتونیك ایران در پردیس دانشگاهی خوارزمی واقع در كرج از فردا به مدت ۲ روز برگزار می گردد.


«اپتیك»، نورشناسی یا فیزیك نور، شاخه ای از فیزیك است كه به بررسی نور و خواص آن و برهمكنش آن با ماده می پردازد. نورشناسی به مطالعه حوزه نور مرئی، ماوراء بنفش و فروسرخ امواج الكترومغناطیسی می پردازد.
فوتونیك (photonics) شاخه ای از فیزیك و مهندسی است كه به گسیل، عبور، تقویت و ثبت نور به وسیلهٔ ابزار نوری می پردازد. گستره آن شامل ایجاد، انتشار، انتقال، پیمانه بندی مدولاسیون(سودهی)، ( سوئیچینگ) تقویت و آشكارسازی نور می شود.
با اختراع لیزر، و بعد از آن، با ساخت فیبر نوری شاخهٔ اپتیك در علم فیزیك آنقدر گسترده و كاربردهای آن آنقدر زیاد شد، كه زمینه ای جدید معروف به فوتونیك در علوم مهندسی متولد شد.
فوتون از ذراتی تشكیل شده كه در زندگی بشر به صورت های مختلف است و به صورت مثال لامپ ها دریایی از فوتون ها هستند تا بینشی باز از دنیای اطراف را درك نماییم.
فوتون زیربنای علم فوتونیك و ذرات تشكیل دهنده این علم است.
بشر از سال ۱۹۶۰ توانست تابش فوتون ها را كه انرژی نورانی را تشكیل می دهد برای ما مشخص نماید و از آن سال شاهد منابع نورانی قوی به نام لیزر شدیم.
دبیر اجرایی بیست و ششمین كنفرانس اپتیك و فوتونیك و دوازدهمین كنفرانس مهندسی و فناوری فوتونیك ایران روز دوشنبه در نشستی كه به همین مناسبت با خبرنگاران داشت، اظهار داشت: از هم افزایی این نورها می توان در بخش های مختلف صنعت، تكنولوژی و در شاخه های نظامی، صنعتی، پزشكی، هوا و فضا، بیولوژی و... بهره برد.
دكتر جعفر جهان پناه اضافه كرد: در این كنفرانس صاحب نظران كنار هم آمده تا ضمن ارائه دستاوردهای خود برای توسعه تحقیقات و فناورانه كردن آنها به صورت سخنرانی، پوستر و پنل های علمی به صورت رودرو و هم افزایی مطالب امروز امروز علم فوتونیك را ارائه دهند.
وی تصریح كرد: محققان و متخصصان این بخش از سراسر كشور ۳۷۴ مقاله به دبیرخانه كنفرانس ارسال كردند كه ۳۱۳ مقاله پذیرفته شد.
وی اظهار داشت: ۷۳ مقاله به صورت سخنرانی و ۲۴۰ مقاله هم به صورت پوستر در این كنفرانس علمی فشرده ارائه می شود.
كنفرانس اپتیك و فوتونیك ایران به ابتكار انجمن اپتیك و فوتونیك ایران و با همكاری بیشتر از ۲۵۰ موسسه صنعتی، دانشگاهی و مجامع علمی و تحقیقاتی داخل كشور به صورت سالانه در محل دانشگاه های ایران برگزار می گردد.
هر ساله تعداد زیادی از محققان، متخصصان و صاحبنظران در زمینه های مربوطه دعوت می شوند تا مقاله های پژوهشی خویش را كه حاوی یافته های نو در زمینه های موضوعی كنفرانس است از راه وب سایت كنفرانس ارسال نمایند.
آشنایی متخصصان و پژوهشگران دانشگاهی و مراكز پژوهشی و صنعتی كشور با فعالیت یكدیگر، مبادله اطلاعات و ایجاد ارتباط بین صنعتگران و پژوهشگران، آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی و فناوری در زمینه های گوناگون اپتیك و فوتونیك در كشور و تشكیل میزگردهای تخصصی از اهداف این كنفرانس است.
مقالات برتر برای چاپ به مجله بین المللی علمی-پژوهشی اپتیك و فوتونیك ایران معرفی می گردند.
محورهای تخصصی این كنفرانس شامل اپتیك غیرخطی افزاره ‏های پلاسمونی افزاره‏ های تراهرتز سامانه‏ های اپتوالكترومكانیكی، اپتیك كوانتمی افزاره‏ های فراماده اندازه‏ گیری برپایه نور- انبرك نوری سلول ‏های خورشیدی و اپتیك هندسی و طراحی اپتیكی افزاره‏ های نوری آلی و پلیمری بیوفوتونیك طیف‎ نگاری است.
اپتیك جو و سنجش از دور افزاره های نوری گرافنی پلاسما فیبر نوری، افزاره ‏های بلور فوتونی افزاره ‏های نوری نیم ‏رسانا اپتیك پراشی- تمام نگاری لیزرهای نیم ‏رسانا و لیزرهای حالت جامد و گازی مگنتوفوتونیك نانوساختارها و نانوذرات نوری نور ساختار یافته از دیگر محورهای این كنفرانس تخصصی است.
همزمان با برگزاری این كنفرانس، نمایشگاه های تخصصی با تعداد ۱۰ غرفه تخصصی و كارگاه های آموزشی در رابطه با محورهای تخصصی كنفرانس هم برپا خواهد شد.




منبع:

1398/11/14
13:33:27
5.0 / 5
3670
تگهای خبر: پژوهش , تحقیقات , تكنولوژی , سایت
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
الف دانلود