همكاری سه كشور با ایران برای مطالعه وقوع سونامی در سواحل مكران

همكاری سه كشور با ایران برای مطالعه وقوع سونامی در سواحل مكران

به گزارش الف دانلود عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی اظهار داشت: پروژه ای درباره وقوع سونامی در سواحل مكران با همكاری ایران، هند، پاكستان و عمان در حال اجراست كه بر مبنای آن منطقه پهنه بندی و نقاط پرخطر شناسایی می شود.


محمودرضا اكبرپور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اضافه كرد: با عنایت به اهمیت مبحث و بحث توسعه سواحل مكران، پروژه ای درباره وقوع سونامی در منطقه از جانب یونسكو تعریف شده و حدود یك سال است كه اجرای آن با همكاری چهار كشور ایران، هند، پاكستان و عمان شروع شده است.
وی اظهارداشت: بررسی های قبلی نشان داده كه منطقه پتانسیل وقوع سونامی را دارد یعنی وقوع سونامی در منطقه امكان دارد، بر این اساس مورد توجه یونسكو قرار گرفت و بودجه ای را برای این پروژه در نظر گرفت. ایران چند كرسی مربوط به مطالعات سونامی در یونسكو دارد كه سونامی ناشی از گسل مكران و اثر آنرا در سواحل ایرانی مكران بررسی می نماییم.
وی با تاكید بر اینكه بحث تحقیقات در ارتباط با سونامی را از سال ۹۴ در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی شروع كرده ایم، اظهار داشت: اما با عنایت به اهمیت مبحث در حال اجرای این پروژه مشترك هم هستیم و در جهت این طرح مقرر است منطقه از نظر زلزله خیزی و وقوع سونامی پهنه بندی شود. البته قبلا هر كشوری جداگانه این كار را انجام داده بود اما الان مقرر است این كشورها با همكاری هم و به صورت مشترك این كار را انجام دهند.
اكبر پور افزود: از آنجائیكه شدت زمین لرزه خاصی را برای منطقه متصور نیستیم، ازاین رو داشتن آمادگی در صورت وقوع آن بسیار حایز اهمیت است كه در این طرح تلاش می شود كه اقدامات موثری در این حوزه صورت گیرد. البته وقوع زلزله بین ۸ تا ۹ ریشتر را پیشبینی می نماییم و اینكه اگر هر كدام از این ریشترها رخ دهد چه تاثیراتی خواهد داشت هم در این پروژه بررسی می شود، مثلا به احتمالاتی اشاره كردیم كه اگر زلزله ۹ ریشتری رخ داد ارتفاع موج و میزان سیلاب گرفتگی در چابهار چقدر خواهد بود و چه كار باید كرد.
وی تصریح كرد: البته با عنایت به اهمیت موضوع، شركت های مختلف این مسئله را مد نظر قرار داده اند. مثلا شركت نفت در حال اجرای پروژه ای نزدیك تنگه هرمز است كه خوشبختانه پس از این یكی از مواردی كه در فعالیتهای نفتی خود مد نظر قرار می دهد مطالعات سونامی در محل پروژه است، قبلا این اتفاق نمی افتاد و فقط هیدرودینامیك موج را مد نظر قرار می دادند كه حالا این پروژه مشترك سبب شد كه برای اجرای پروژه های خود به ما رجوع كنند و اثرات سونامی را در محل پروژه خود مد نظر قرار دهند و آنرا بعنوان یك بخش در پروژه خود بگنجانند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی اظهار داشت: دو بخش در این پروژه تعریف شده است. یكی سیستم اخطار سریع كه هدفش شناسایی نقاط پر خطر است و در چارچوب این پروژه می خواهند بگویند كه اگر چنین زلزله ای صورت گرفت شما از كدام سیستم استفاده كنید و نهادها چگونه با هم ارتباط داشته باشند تا بتوانیم نخستین اخطار را بدهیم تا منطقه تخلیه شود، بخش دیگر آموزش برای نحوه برخورد با سونامی است.
اكبرپور اضافه كرد: در این پروژه نقاط پرخطر به اضافه سیستم های اخطار سریع را شناسایی می نماییم و چندین مانور هم در این حوزه انجام شده است. همینطور در جهت این پروژه وظایف نهادها در صورت وقوع سونامی مشخص می شود و چون نخستین موج پس از ۱۵ دقیقه به خشكی می رسد، آموزش برای نحوه تخلیه منطقه در این زمان بسیار مهم می باشد كه در این پروژه مد نظر قرار گرفته است.
وی افزود: برای این پروژه ۷ تا ۸ كارگاه داریم كه دو تا در هند و عمان برگزار شد، چند كارگاه هم اسفندماه در عمان برگزار می شود، در خرداد ماه هم دو كارگاه در ایران خواهیم داشت كه البته برای حضور در این كارگاه ها از لحاظ دریافت مجوز مشكل داریم كه در این صورت به هدف اصلی خود كه هماهنگی بین نهادها است نمی رسیم چون در زمان وقوع سونامی باید تمام نهادها با هم هماهنگ باشند تا كار درست پیش رود.
عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی اظهارداشت: همینطور باید این موضوعات در مدارس آموزش داده شود، بر این اساس كتاب سونامی را چاپ و در تمام مدارس استان های ساحلی توزیع كردیم. كتابی است كه با تصویر و داستان به كودكان آموزش می دهد كه در صورت وقوع زلزله و سونامی چه كار باید كنند.
اكبرپور تصریح كرد: در مناطق محروم افراد مهمترین نقش را در حفظ سلامتی خود دارند، البته سیستم های اخطار خوبی داریم اما هم باید تكنولوژی آنها را ارتقاء دهیم كه این كار نیازمند سرمایه گذاری است و هم مركز اخطار را قوی نماییم كه هیچ كدام از اینها در این قسمت انجام نشده است. پس مجبور هستیم كه خودمان كارهای فرهنگی نماییم تا مردم با سونامی و نحوه برخورد با آن آشنا گردند.
وی اظهار داشت: چنین پدیده هایی احتمالاتی هستند، مثلا در گسل مكران وقوع زلزله بین ۸ تا ۹ را متصور هستند، بعنوان مثال در سال ۲۰۱۳ در ژاپن احساس نمی كردند كه در نزدیك تاسیسات هسته ای آنها زلزله اتفاق بیفتد؛ برآوردها هم آن را نشان نمی داد اما زلزله رخ داد. ازاین رو چون یك حالت احتمالاتی دارد و نمی توان تخمین زد باید در معادلات میدانی برای آن یك یك بازه در نظر گرفت و بر همان اساس برنامه ریزی كرد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی خاطرنشان كرد: البته در كنار این طرح، پژوهشگاه اقیانوس شناسی هم كارهای خویش را در زمینه سونامی انجام می دهد. به این صورت كه مدل هایی را برای سونامی تهیه كردیم و كارهایی در زمینه زون بندی منطقه را انجام می دهیم، مثلا پیشبینی كردیم كه اگر زلزله ای به بزرگای ۹.۱ ریشتر در گسل مكران رخ دهد، ارتفاع موجی كه به كناره های ساحل ایران در دهانه خلیج چابهار می رسد تا ۴۰ متر خواهد بود؛ این ارتفاع باعث دو كیلومتر سیلاب گرفتگی هم خواهد شد.
اكبرپور درباره وقوع سونامی در دریای خزر توضیح داد: وقوع زلزله در دریای خزر مطرح نیست بلكه بر اساس لغزش است. زمانی زلزله برای بحث سونامی اهمیت می یابد كه در منطقه فرورانش باشد یعنی دو صفحه اقیانوسی به هم وصل شوند، مثلا در عمان دو صفحه اقیانوسی به هم وصل شدند و این صفحات در طول سال ۶ تا ۱۵ میلیمتر از همدیگر حركت می كنند و به زیر هم می روند كه سبب گسیخته شدن صفحات و وقوع سونامی می شود اما در دریای خزر این صفحات وجود ندارد یعنی زلزله ایجاد می شود اما قدرت ( ریشتر) آن آنقدر نیست كه سونامی ایجاد كند.



منبع:

1398/11/18
20:27:26
5.0 / 5
3723
تگهای خبر: پژوهش , تحقیقات , تكنولوژی , سیستم
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
الف دانلود