رییس سازمان نقشه برداری در گفت وگو با الف دانلود:

مساحت استفاده از دریای خزر معلوم نیست

مساحت استفاده از دریای خزر معلوم نیست

به گزارش الف دانلود رئیس سازمان نقشه برداری كشور درباره تعیین مساحت دریای خزر در نقشه های این سازمان اظهار داشت: هنوز درخواستی از جانب وزارت امور خارجه برای انجام عملیات فنی تعیین خط مبداء دریای خزر كه در نتیجه تعیین مساحت آنرا به دنبال دارد به این سازمان نرسیده و عملا مساحت مشخصی از دریای خزر جهت استفاده محاسبه نشده است.


كنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر مردادماه سال ۱۳۹۷ در پنجمین اجلاس سران كشورهای ساحلی دریای خزر در شهر آكتائو قزاقستان؛ توسط سران جمهوری اسلامی ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و تركمنستان به امضا رسید كه بر مبنای آن كشورهای اطراف آن با در نظر گرفتن فضای همكاری، حسن همجواری و تفاهم متقابل بین طرف ها، با پیروی از تمایل به تعمیق و گسترش روابط مبتنی بر حسن همجواری بین طرف ها، با در نظر گرفتن این واقعیت كه دریای خزر برای طرف ها دارای اهمیت حیاتی می باشد و اینكه فقط آنها از حقوق حاكمه نسبت به دریای خزر و منابع آن برخوردار می باشند، بر حل مسائل مربوط به دریای خزر در صلاحیت انحصاری طرف ها تاكیدكرد.
هم زمان با امضای این كنوانسیون نظرات متفاوتی در خصوص تقسیم دریای خزر عنوان شد كه بهرام قاسمی سخنگوی وقت وزارت امور خارجه ایران گفته بود كه این كنوانسیون به معنای تقسیم دریای خزر نیست، در واقع مبحث تقسیم خزر میان كشورها و تعیین خط مبداء و تقسیم بستر و زیر بستر در این كنوانسیون مطرح نیست.
همچنین روابط عمومی وزارت امور خارجه درباره خصوصیت های كنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر توضیح داده بود كه ما و كشورهای ساحلی با الگوبرداری از رژیم حقوقی سایر دریاچه ها و استفاده از مفاد كنوانسیون حقوقی دریاها و تطابق آنها با وضعیت دریای خزر، یك رژیم حقوقی خاص و منحصر به فرد برای خزر تنظیم كرده ایم. در مجموع، این یك كنوانسیون بسیار مهم می باشد كه ما را یك قدم به جلو می برد، با اینكه هنوز مسائل بسیار مهمی برای آینده باقی می مانند.
مرداد ماه ۹۸ بود كه مسعود شفیعی به خبرنگار علمی ایرنا گفته بود تنها مورد مهم در مورد مساحت مورد استفاده از دریای خزر تعیین «خط مبدا» است كه سازمان نقشه برداری طی نامه ای این مورد را با وزارت خارجه در میان گذاشته است.
وی با اشاره به تفاهم نامه كنوانسیون دریای خزر در مردادماه سال ۹۷، اضافه كرد كه تعیین خط مبداء به صورت صحیح مبحث مهمی برای محاسبه آب های سرزمینی و محدوده های پهنه های آبی كشور است تا گرفتار مشكل نشویم. هنوز كنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر درصدی جهت استفاده كشورها از دریا تا زمانی كه خط مبداء و تعیین محدوده های استفاده كشورها با كشورهای مجاور و سهم آنها مشخص شود، تعیین نكرده است. به صورت مشخص در آینده از دریای خزر بهره برداری مشترك صورت خواهد گرفت و جای نگرانی از سهم كشورها وجود ندارد.
رییس سازمان نقشه برداری همینطور خاطرنشان كرد: حالا به علت محاسبه نشدن خط مبداء نمی توان عددی را جهت استفاده از دریای خزر بیان كرد، همینطور بر اساس رژیم حقوقی، آب های سرزمینی از خط مبداء محاسبه می شود كه هنوز خط مبداء اجرا نشده است ازاین رو نمی توانیم میزان اندازه پیشرفت و مساحت آب های سرزمینی را محاسبه نماییم.
شفیعی روز پنجشنبه در این خصوص به خبرنگار علمی ایرنا توضیح داد: رژیم حقوقی دریای خزر را وزارت امور خاررجه پیگیری می كند، هر زمانی كه این وزارت خانه از سازمان نقشه برداری كمك فنی خواسته اند ما به وظیفه خود عمل كرده ایم اما درباره اتفاقاتی كه در تقسیم بندی رخ داده است، اطلاعاتی در دسترس ما نیست.
وی افزود: سازمان نقشه برداری برای تعیین خط مبنا دریای خزر به وزارت امور خارجه نامه نگاری های لازم را انجام داده اما درخواستی از ما برای كمك فنی در این خصوص وجود نداشته است. علاوه بر آن ما با سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور هم كه متولی تعیین اراضی ملی است در این حوزه همكاری داریم و در حال پیگیر مبحث خط مبداء هستیم كه به صورت غیر مستقیم می تواند به وزارت خارجه هم كمك نماید.
به گفته رئیس سازمان نقشه برداری رژیم حقوقی دریای خزر به صورت كاملا هوشمندانه تنظیم شده و حقی از كشورها ضایع نمی گردد.
كنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر پس از دو دهه در مردادماه سال قبل به امضا رسید، با امضای این قرارداد باید كشورهای اطراف این حوضه آبی طبق این كنوانسیون، حاكمیت، حقوق حاكمه، انحصار و همینطور صلاحیت خویش را در دریای خزر اعمال كنند كه بنا به قول رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح به ایرنا چون هنوز مساحت، عدد و رقمی برای میزان استفاده از دریای خزر قطعی نشده، پس كماكان می توانیم از بخش های وسیعی كه مورد استفاده است، بهره برداری نماییم.


1398/11/25
14:20:01
5.0 / 5
3464
تگهای خبر: سازمان
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
الف دانلود