فناوری لایه نشانی ALD برای كمك به كاهش تغییرات آب وهوایی

فناوری لایه نشانی ALD برای كمك به كاهش تغییرات آب وهوایی

الف دانلود: یك شركت فنلاندی، دستگاهی برای ایجاد پوشش هایی با ضخامت نانومتری ارائه كرده است كه می تواند جایگزین روش های لایه نشانی رایج باشد. با این فناوری انتشار گازهای خطرناك و آلاینده به محیط زیست كاهش پیدا می كند.


به گزارش ستاد ویژه فناوری نانو، شركت پیكوسان (Picosun) یكی از شركت های ارائه دهنده تجهیزات نانوپوشش دهی، فناوری لایه نشانی اتمی (ALD) برای ایجاد پوشش های بسیار نازك ارائه كرده است كه با استفاده از این فنآوری می توان گازهای خطرناك، هگزافلورید سولفور و تری فلورید نیتروژن را از پروسه حذف نمود.
در روش های فعلی برای پوشش دهی CVD، برای به دست آوردن سطح مطلوب از عملكرد، فیلم های نسبتا ضخیم نیاز به رشد دارند تا به مشخصات موردنیاز برسند؛ برای مثال، بتوانند به صورت سدی در مقابل رطوبت قرار گیرند. از سطح در مقابل خوردگی محافظت كنند، باتوجه به ساخت سریع فیلم روی دیواره تجهیزات، محفظه رسوب باید در فواصل منظم تمیز شود، این كار با استفاده از پلاسمای تری فلورید نیتروژن یا هگزا فلورید سولفور انجام می شود.
SF۶ قوی ترین گاز گلخانه ای شناخته شده است كه بیشتر از ۲۲۶۰۰ برابر دی اكسیدكربن پتانسیل گرمایش دارد و حداقل هزار سال در جو می ماند، میزان انتشار گازهای گلخانه ای SF۶ در اتحادیه اروپا تنها در سال ۲۰۱۷ برابر ۱٫۴ میلیون خودرو است، بدین جهت استفاده از این گازها باید كم شود.
با استفاده از فناوری نانولمینیت ALD شركت پیكوسان می توان پوشش های مقاوم در مقابل عوامل محیطی ایجاد كرد، از طرف دیگر در این روش نیاز به تمیزكاری حذف می شود و در نتیجه الزامی به استفاده از پلاسما نیست. محفظه دستگاه شركت پیكوسان فقط هر سه تا شش ماه یك دفعه نیاز به تمیز كردن دارد و بجای پلاسمای مبتنی بر فلوئور می توان از روش مكانیكی بهره برد.
قائم مقام گروه پیكوسان اظهار داشت: ما در پیكوسان می خواهیم از فناوری ALD برای آینده ای پایدار استفاده نمائیم، مقابله با تغییرات آب وهوایی با هر وسیله ممكن، مستلزم همكاری میان صنایع نوآور و ارائه دهندگان راهكارهای صنعتی است. بجای استفاده از پوشش های ضخیم می توان از پوشش های بسیار نازك بهره برد كه با استفاده از ALD به وجود آمده اند، با این كار میزان انتشار گازهای خطرناك برای تمیز كردن كاهش یافته و یك روش زیست سازگار برای تولید پوشش در دسترس خواهد بود.



منبع:

1398/11/26
15:24:10
5.0 / 5
3562
تگهای خبر: دستگاه , شركت , فناوری
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
الف دانلود