رهایی از آلودگی محیط زیست با پشتیبانی از تولید خودرو های الكتروشیمیایی

رهایی از آلودگی محیط زیست با پشتیبانی از تولید خودرو های الكتروشیمیایی

الف دانلود: ماشین های الكتروشیمیایی، نسل جدیدی از خودرو ها بدون استفاده از سوخت های فسیلی هستند كه تولید آنها با حمایت بخش خصوصی خصوصاً صنعت خودروسازی می تواند كشور را از آلودگی محیط زیست رهایی بخشد.


خودروهای الكتروشیمیایی نوین و زیست سازگار برای ورود به صنعت خودروسازی ایران نیازمند پیوند قوی بین صنعت و دانشگاه و بهره مندی بیشتر از دانش نخبگان دانشگاهی است.
ماشین های الكتروشیمیایی از نیرومحركه ای كه از یك واكنش شیمیایی ایجاد می شود، به حركت درمی آیند و نوین بودن و زیست سازگاری، دو شرط مهم در ساخت این ماشین ها است.
این در حالی است كه به سبب كمبود منابع سوخت­ های فسیلی و آلودگی­ این سوخت­ ها، تحقیقات برای بكارگیری و توسعه خودروهایی كه از سوخت­ های فسیلی استفاده نكنند، توسط كارخانه­ های خودروسازی و دانشگاه­ ها جهان شروع شده است.
این مساله باعث شده هر ساله خودرو های متفاوتی با این رویكرد توسط شركت های بزرگ خودروسازی جهان طراحی و به بازار عرضه گردد، اما این نوآوری در صنعت خودروسازی ایران مورد غفلت واقع شده تا بیشتر خودرو های تولید ایران از سوخت فسیلی یا همان بنزین و آلاینده مصرف كنند.
كشور برزیل، برترین كشور در جهان از نظر به كارگیری خودرو های برقی دوگانه (هیبریدی) و سوخت انعطاف پذیر است. بیشتر از ۱۲ میلیون خودرو در برزیل از ماده اتانول بجای بنزین بعنوان سوخت پاك استفاده می نمایند.
از طرفی آلودگی هوا به خصوص در تهران و كلان شهرها بعنوان یك معضل زیست محیطی سابقه ای طولانی دارد و برخورداری از محیط زیستی سالم و هوای پاك، یكی از دغدغه های مهم امروز كشور و حتی بشر شمرده می شود.
بر پایه آمارهای جهانی، آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر در جهان است و یك میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر در جهان در معرض آلودگی هوا قرار گرفته اند. سالیانه ۳ میلیون نفر در دنیا جان خودرا به سبب عوارض مستقیم یا غیرمستقیم آلودگی هوا از دست می دهند.
رابطه صنعت با دانشگاه برای تولید خودرو های زیست سازگار ضعیف است
مصطفی مروجی عضو هیات علمی دانشگاه مهندسی شیمی دانشگاه امیركبیر روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، اضافه كرد: طراحی و ساخت ماشین هایی سازگار با محیط زیست كه موتور آنها از سوخت های فسیلی استفاده نمی كند باید مهمترین هدف دانشجویان و دانشگاهیان محسوب شود چونكه می تواند تاثیر به سزایی در كاهش آلودگی كلان شهرها ایفا كند.
وی درباره اینكه آیا دانشگاه توانسته در این راه گام های موثری بردارند؟ تصریح كرد: ماشین های برقی و هیبریدی كه الان در بازار وجود دارند، برمبنای یافته های دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی است. صنایع خودروسازی نیز با بهره گیری از دانش پژوهشگران و دانشجویان می توانند به خودروهایی بر اساس سوخت های غیر فسیلی برسند تا به بازار ارائه شود. هر چند دراین زمینه همكاری مناسبی بین صنعت و دانشگاه وجود ندارد.
استاد دانشگاه امیركبیر درباره اینكه آیا خودروسازان ایرانی توانسته اند در ساخت ماشین های شیمیایی موفقیتی كسب كنند یا خیر؟ اظهار داشت: بیشتر این شركت ها و خودروسازان برای ساخت ماشین های الكتریكی یا شیمیایی، تست های میدانی را انجام می دهند، اما اینكه چرا این ماشین ها وارد بازار نمی شوند به موتور و ابراز دقیق ماشین ها مربوط است؛ برای اینكه برای تولید انبوه یك ماشین باید همه جنبه ها را بررسی كرد.
مروجی افزود: قطعات، ابزارها و سیستم های كنترلی این ماشین ها هنوز تولید نشده است. ولی در برنامه های توسعه ای این هدف وجود دارد.
با تكیه به توان داخل و با وجود تحریم ها می توان موفق شد
عضو هیات علمی دانشگاه امیركبیر درباره اینكه آیا تحریم های اقتصادی به این هدفگذاری ضربه زده است یا خیر؟ اظهار داشت: هدف تحریم تاثیرگذاری بر تولید و كاهش ظرفیت تحقیقات دانشمندان و دانشجویان است. اما با همین ظرفیت ها داخلی می توان ماشین های بدون سوخت فسیلی ساخت و به بازار ارائه كرد. البته رسیدن به این هدف نیازمند همكاری صمیمانه و تعامل بین خودروسازان، صنعت و دانشگاه است.
وی با اشاره به اینكه موتورهای ساخت دانشجویان ایرانی قابل رقابت با نمونه های جهانی است، اضافه كرد: در رقابت های بین المللی آلمان تیم اعزامی دانشگاه امیركبیر در بخش طراحی به مقام نخست رسید و معتقدم موتورهایی كه در ایران توسط دانشجویان ایرانی ایجاد می شود با نمونه خارجی قابل رقابت است.
مروجی افزود: در تلاش هستیم با كمك انجمن مهندسی شیمی و دانشگاه های دیگر میزبان رقابت های بین المللی برای ماشین های الكتروشیمیایی با سوخت غیرفسیلی باشیم تا عیار ماشین های ساخت ایران در این مسابقات سنجیده شود.
عضو هیات علمی دانشكده مهندسی شیمی دانشگاه امیركبیر ابراز امیدواری كرد كه معاونت علمی ریاست جمهوری، بخش های خصوصی و صنایع به همراه دانشگاه از ایده های دانشجویان دراین زمینه حمایت كنند.



منبع:

1398/12/09
14:33:07
5.0 / 5
3045
تگهای خبر: پژوهش , تحقیقات , سیستم , شركت
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
الف دانلود