آخرین وضعیت پنجره واحد خدمات دولت هوشمند

آخرین وضعیت پنجره واحد خدمات دولت هوشمند

به گزارش الف دانلود، در جدید ترین گامهای تکمیل پنجره واحد خدمات دولت هوشمند،  دو سامانه اصلی وزارت راه و شهرسازی شامل سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن و سامانه ملی املاک و اسکان کشور به این پنجره متصل شدند.


به گزارش الف دانلود به نقل از ایسنا، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ارائه دهنده خدمات دولتی به صورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که در راه آماده سازی و بهره برداری قرار دارد. دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاه های اجرایی به "پنجره واحد خدمات هوشمند دولت" شامل اولویت ها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و طبق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه شده است.
بر مبنای بند "واو" تبصره هفت قانون برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱، این دستورالعمل به منظور تحقق اهداف دولت هوشمند و عرضه خدمات دولت الکترونیکی به آحاد جامعه و کاهش مراجعات مردمی به دستگاه های اجرائی و نهادهای عمومی تهیه شده است. همینطور راه اندازی مرحله اول «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» تا آخر دیماه سال ۱۴۰۱ از دیگر وظایف وزارت ارتباطات در این قانون شمرده می شود.
بدین جهت نهمین دوره ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه های اجرایی، با بررسی ۱۷۰ دستگاه و ۱۶۶۲ خدمت انجام شد و به واسطه آن، اعلام گردید ۴۱.۲ درصد خدمات دولت الکترونیکی شده اند؛ از این میان، ۲۱ درصد خدمات دولتی کاملا الکترونیکی شده اند، ۶۱ درصد خدمات همچنان نیمه الکترونیکی هستند و ۷ درصد خدمات هم ذاتا غیرالکترونیکی محسوب می شوند، اما ۱۱ درصد خدمات به سبب عدم مبادرت به الکترونیکی شدن از جانب دستگاه های دولتی هنوز الکترونیکی نشده اند.
وزارت راه و شهرسازی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شد
در این جهت به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، مجید فولادیان -مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیک- با اعلان اینکه دستگاهها و نهادهای عمومی مکلف اند در تعامل با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پنجره واحد خدمات هوشمند خویش را به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت متصل کنند، از اتصال دو سامانه اصلی و پرکاربرد وزارت راه و شهرسازی اطلاع داد.
وی در تشریح جزئیات چگونگی اتصال سامانه های وزارت راه و شهرسازی اظهار نمود: سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن و سامانه ملی املاک و اسکان کشور، دو سامانه اصلی و پرکاربرد این وزارت خانه هستند که متقاضیان می توانند با یک مرتبه احراز هویت از راه پنجره ملی خدمات هوشمند دولت وارد شده و از خدمات آنها بهره گیرند. سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir ارائه دهنده خدماتی شامل ثبت نام نهضت ملی مسکن، ثبت نام کمک ودیعه، تسهیلات ساخت- بافت فرسوده و تسهیلات ساخت- خارج از بافت فرسوده است که طیف قابل توجهی از مردم از این خدمات استفاده می نمایند. سامانه ملی املاک و اسکان کشور هم که به نشانی amlak.mrud.ir در دسترس عموم قرار دارد با هدف دریافت خوداظهاری اطلاعات مالکیت و سکونت شهروندان به فعالیت می پردازد.
فولادیان در مورد آخرین وضعیت حضور و اتصال دستگاه های اجرایی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اظهار داشت: هم اکنون ۲۱ دستگاه اجرایی و ۲۶ سامانه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده اند که بزودی تعداد آنها افزایش خواهد یافت. در همین راستا ۶۹ خدمت الکترونیکی هم به صورت مستقیم در این پنجره مورد پیاده سازی قرار گرفته اند.
اتصال دو سامانه اصلی و پرکاربرد وزارت کشور به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
قبل از این هم فولادیان، با اشاره به تکلیف دستگاه های اجرایی در خصوص ارائه حداقل یک سوم از خدمات پرکاربرد خود از راه پنجره واحد خدمات هوشمند، اعلام نمود بود که دو سامانه اصلی و پرتراکنش وزارت کشور شامل سکوی خدمات شهروندان (سامانه امید) و میزخدمت این وزارت خانه که دربرگیرنده ۱۲ خدمت و سامانه کاربردی در رابطه با وزارت کشور است به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند.
به گفته ی ایشان، سامانه امید که به نشانی omid.gov.ir به ارائه خدمت می پردازد، وظیفه بررسی مداوم و پایش واکسیناسیون کرونا و مدیریت هوشمند بیماری را به عهده دارد. همینطور این سامانه امکان استعلام هایی مانند وضعیت سلامت رانندگان، حساب شهروندی، وضعیت کووید، وضعیت سلامت شهروندان و وضعیت واحد صنفی و دریافت گواهی واکسیناسیون ملی و بین المللی کرونا را فراهم می آورد.
مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیکی با یک بررسی آماری در مورد چگونگی تراکنش های وزارت کشور در دو گذرگاه عمومی خدمات دولت (PGSB) و گذرگاه خدمات دولت(GSB) بیان کرد: وزارت کشور از شروع سالجاری تا کنون رتبه نخست برترین دستگاه سرویس دهنده با اختصاص بیشتر از ۴۵۰ میلیون و ۵۰۰هزار تراکنش از میان ۳۸ دستگاه در گذرگاه عمومی خدمات دولت را بابت ارائه خدمات سامانه امید به خود مختص کرده است. این وزارت خانه در گذرگاه خدمات دولت هم رتبه سوم برترین دستگاه سرویس دهنده از میان ۶۸ دستگاه سرویس دهنده را با حدود ۸۰ میلیون تراکنش به خود مختص کرده است.




منبع:

1401/05/25
10:13:30
0.0 / 5
428
تگهای خبر: ارتباطات , ارتباطات و فناوری اطلاعات , الكترونیك , خدمات
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
الف دانلود