محققان ایرانی موفق شدند؛

طراحی سامانه دارورسانی با استفاده از یك نانوساختار زیست سازگار

طراحی سامانه دارورسانی با استفاده از یك نانوساختار زیست سازگار

الف دانلود: پژوهشگران پژوهشكده ترمیم زخم و بافت مركز تحقیقات لیزر پزشكی توانستند با فناوری تولید نانوذرات لایه ای زیركونیوم با قابلیت تبادل یونی و زیست سازگار بودن، یك نوع سامانه دارورسانی با كارایی بالا را طراحی نمایند.


به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، رضا حسین زاده، استادیار بیوفیزیك پژوهشكده ترمیم زخم و بافت مركز تحقیقات لیزر پزشكی درباره این طرح اظهار داشت: از اهداف تحقیقاتی گروه پژوهشی این طرح، طراحی سامانه های دارورسانی است كه بتوانند اثرات جانبی دارو را كم كرده و با ایجاد انحلال بهتر، دارو را حفظ و به هدف مورد نظر برسانند.
وی بیان كرد: این طرح توانسته با كاهش اثرات سمیت دارو و انتقال مناسب آن به بافت سرطانی و در معرض قرار دادن دارو با روش تبادل یونی در محیط سلول سرطانی كه دارای pH پائین تری است، اثرگذاری دارو را به صورت فعال سازی با پرتو لیزر تحت كنترل قرار داده و اثر آنرا نیز بهتر كرده و اثرات جانبی آنرا كم كند.
محقق مركز تحقیقات لیزر پزشكی اظهار داشت: این طرح در صنعت دارویی و پزشكی و خصوصاً در درمان سرطان مورد استفاده قرار می گیرد و تركیبات مورد استفاده كاملاً زیست سازگار بوده و واكنش منفی ندارند.
وی گفت: این طرح در مقیاس آزمایشگاهی انجام شده است و از اهداف آتی گروه تحقیقاتی ما بررسی امكان كاربرد آن با انجام آزمون هایی روی موش ها و كارآزمایی های بالینی است و دانش فنی به وجود آمده می تواند در اندازه های بزرگ تر و نیمه صنعتی و دارویی نیز ادامه یابد.
وی تصریح كرد: یكی از اهداف اصلی طراحان این پژوهش، ارائه راهكارهایی برای درمان سرطان بوده و در آن تلاش شده تا با استفاده از یك داروی مدل به امكان استفاده از سامانه بمنظور كاهش اثرات جانبی دارو و تحویل در محل مناسب دارو بپردازد.
حسین زاده اظهار داشت: آزمون های سلولی مانند تعیین بقای سلول ها بعد از تیمارهای مختلف، سنجش كلونی زائی، اثر نور پویا درمانی، سنجش میزان تركیبات ROS، همین طور مكانیسم مرگ سلولی به روش فلوسایتومتری، تعیین ساختار به روش های TEM، SEM و استفاده از طیف نگاری XRD همچون آزمون هایی است كه برای تایید نتایج از آنها بهره گرفته ایم.
وی با اشاره به این كه فناوری تولید نانوذرات لایه ای زیركونیوم با قابلیت تبادل یونی و همین طور زیست سازگاری خوب این نانوساختار همچون نتایج كلیدی این پژوهش است اظهار داشت: «از خاصیت های این طرح كاهش اثرات جانبی و سمیت سلول دارو و حساسگر نوری، جلوگیری از حذف دارو در راه انتقال به محل، رهایش دارو در محل سلول های سرطانی به سبب قابلیت تبادل یونی خوب سامانه در محیط اسیدی اطراف سلول سرطانی و انتخاب پذیری فعال سازی دارو با استفاده از لیزر نور قرمز است.»
این پژوهش حاصل طرح تحقیقاتی فناورانه جهاد دانشگاهی پژوهشكده ترمیم زخم و بافت یارا و مركز تحقیقات لیزر پزشكی است كه با همكاری رضا حسین زاده، استادیار بیوفیزیك و نویسنده مسوول این مقاله و خاطره خرسندی، استادیار بیوشیمی در چارچوب مقاله ای با عنوان Photodynamic effect of Zirconium phosphate bio-compatible nano-bilayers containing methylene blue on cancer and normal cells در مجله Scientific Reports (سال ۲۰۱۹) چاپ شده است.



منبع:

1398/12/11
21:00:47
5.0 / 5
3151
تگهای خبر: پژوهش , تحقیقات , سایت , طراحی
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
الف دانلود