گزارش الف دانلود؛

رشد بازار فضایی تا سال 2040 چگونه خواهد بود

رشد بازار فضایی تا سال 2040 چگونه خواهد بود

به گزارش الف دانلود، ورود بخش خصوصی به صنعت فضایی و توسعه خدمات مبتنی بر اطلاعات ارسالی از ماهواره های سنجشی فرصتهای اقتصادی گسترده ای را ایجاد و این صنعت را به یکی از مهم ترین عوامل شکوفایی اقتصادی تبدیل می کند.



خبرگزاری مهر، گروه دانش و فناوری- علیرضا باجلان: صنعت فضایی در سرتاسر دنیا به سبب کاربردهای متنوع در حوزه های محیط زیست، جغرافیا، نظامی، مخابراتی و.. از اهمیت فوق العاده ای برخوردارست. از همین رو در چند دهه اخیر به غیر از کشورهای صاحب نام در این عرصه کشورهای در حال توسعه هم کوشیده اند با برنامه ریزی دقیق و برقراری ارتباطات بین المللی به فناوری فضایی دست یافته و زمینه توسعه صنعت فضایی بومی را فراهم آورند.
طبق آمارهای بین المللی ۷۵ کشور دنیا حداقل یک ماهواره در مدار زمین دارند البته این آمار به معنای بومی بودن صنعت فضایی در همه این کشورها نیست، چونکه تعداد زیادی از کشورهای جهان به سبب عدم وجود زیرساخت های ساخت و پرتاب ماهواره در محدوده سرزمینی خود و فقدان منابع مالی کافی برای اجرای مستقل برنامه های فضایی برای طراحی و پرتاب ماهواره و ماهواره بر از ظرفیت کشورهایی پیشرفته در صنعت فضایی استفاده می نمایند.
در ایران سابقه فعالیت در حوزه فضایی به بالای دو دهه پیش باز می گردد و مهندسان کشورمان با وجود محدودیت های گسترده به سبب تحریم صد در صدی صنعت فضایی ایران، دستاوردهای ارزشمندی از قبیل طراحی ماهواره و ماهواره برهای مختلف داشته و توانسته اند جایگاه کشورمان در باشگاه فضایی جهان را حفظ کنند.
اقتصاد جهانی در قرن بیست و یکم به شدت تحت تاثیر صنعت فضایی و بخصوص سرویسهای ماهواره ای قرار گرفته است. اقتصاددانان به منظور بررسی دقیق ابعاد اقتصادی صنعت فضایی آنرا به دو دسته صنایع بالا دستی و پایین دستی تقسیم می کنند. در این دسته بندی که بر محوریت کارهای فضایی در بخش خصوصی قرار دارد صنایع بالا دستی شامل دو بخش ساخت و پرتاب ماهواره است و صنایع پایین از دو قسمت تجهیزات زمینی و خدمات ماهواره ای تشکیل می شود.
گستره وسیع بازار فناوری فضایی
در جریان توسعه پرشتاب صنعت فضایی معرفی فناوری های جدیدی که مهم ترین آنها اینترنت ماهواره ای است، باعث شد بخش خصوصی بیشتر از گذشته برای حضور مؤثر در این صنعت برنامه ریزی و سرمایه گذاری کند. باآنکه سال هاست شرکتهای مختلفی در سرتاسر دنیا از خدمات ماهواره های مخابراتی برای برقراری ارتباطات و ارسال و دریافت امواج تلویزیونی استفاده می نمایند ولی گستره بازار و تأثیرگذاری بالای فناوری اینترنت ماهواره ای باعث شده است مزیت های اقتصادی به کارگیری و بومی سازی این فناوری به شدت مورد توجه قرار گیرد.
در همین راستا الان شرکتهای صاحب نامی از قبیل اسپیس ایکس، بلواورجین، وان وب و چند شرکت دیگر با سرمایه گذاری عظیم قصد دارند سهم بیشتری از بازار اینترنت ماهواره ای و ارتباطات مبتنی بر این فناوری را در دهه های آینده به دست آورند. مدیران این شرکت ها بارها در سخنرانی های مختلف به سود بالا و مزایای اقتصادی اینترنت ماهواره ای اذعان کرده اند.
همگام با ارتقای کمی و کیفی انواع ماهواره ها در مدارهای زمین ایجاد زیرساخت های ارتباطی برای ارتباط با این ماشین های فضایی بر روی زمین ضرورت دارد. احتیاج به بهره برداری سریع و با دقت از اطلاعات ارسالی از ماهواره ها بازار تجهیزات زمینی پردازش داده های ماهواره ای را تا حد قابل توجهی رونق داده است و الان استارت آپ ها و شرکتهای دانش بنیان زیادی در اقصی نقاط جهان سیگتال های دریافتی از ماهواره های بومی و بین المللی را پردازش و جهت استفاده در صنایع مختلف به متقاضیان می فروشند.

شرکتهای فعال در صنایع متعدد در حوزه هایی از قبیل کشاورزی، باستان شناسی، حفظ امنیت مرزهای جغرافیایی از اطلاعات پردازش شده ماهواره ها برای دستیابی به اهداف خود استفاده می نمایند که این اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور به دست می آید و پردازش و بررسی داده های آن برای به کار بستن در صنایع مختلف می تواند ارزش اقتصاد بالایی به همراه داشته باشد.
یکی از مهم ترین و کاربردی ترین خدمات ماهواره ها سرویسهای ناوبری است که با بهره گیری از آن در هر ساعت میلیاردها وسیله نقلیه در آسمان، زمین و دریا مسیر خویش را تعیین و حرکت می کنند. البته استفاده از امواج ارسالی از ماهواره های ناوبری مستلزم به رورسانی دائمی تجهیزات ناوبری روی زمین است و بدون شک چنین نیازی فرصت های اقتصادی زیادی را پیش روی دانش بنیان های فعال در صنعت فضایی قرار می دهد.

افزایش سریع تعداد ماهواره های فعال در مدار زمین
طبق اسناد انتشار یافته در وبسایت دو شرکت اسپیس ایکس و وان وب هر کدام از این شرکت ها که عمده سهام آنها در اختیار بخش خصوصی است به ترتیب ۲ هزار و ۹۰۰ و ۴۲۸ ماهواره فعال در مدار زمین دارند. اهمیت و سودآوری بالای صنعت فضایی برای این شرکت ها تا حدی است که طبق اعلام رسمی مدیران اسپیس ایکس و وان وب بزودی تعداد بیشتری ماهواره به فضای پرتاب می کنند. اسپیس ایکس می خواهد برای تکمیل پروژه اینترنت ماهواره ای (استارلینک) به عدد ۱۲ هزار ماهواره در مدار زمین و حتی بیشتر از آن برسد.
گزارش انتشار یافته از جانب یکی از رسانه های معتبر بین المللی نشان میدهد تنها در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ بیشتر از ۲.۵ میلیارد دلار توسط فعالان بخش خصوصی در صنعت فضایی سرمایه گذاری شده است. این در حالیست که بر مبنای پیشبینی پژوهشکده های اقتصادی ارزش بازار خدمات ارزش افزوده ماهواره های سنجشی در سال ۲۰۲۶ به رقم ۱۵ میلیارد دلار می رسد و اقتصاد کشورهای فعال در صنعت فضایی را متحول می کند. توسعه صنعت فضایی و ورود بخش خصوصی به حوزه تحقیقاتی فضایی سبب شده این صنعت بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده و سرعت ساخت و پرتاب انواع ماهواره و کاوشگرهای فضایی تا حد قابل توجهی افزایش پیدا کند.
از طرفی گسترش ابعاد کارهای فضایی شرکتهای دانش بنیان در کشورهای مختلف فرصت های اقتصادی زیادی را ایجاد کرده که پیشبینی می شود ارزش بازار فناوری های فضایی تا سال ۲۰۴۰ به بالای ۱.۱ تریلیون دلار برسد.
سهم صنعت فضایی از تولید ناخاص ملی جهان در سال ۲۰۱۶ برابر با ۰.۴۵ درصد بوده است و باتوجه به روند توسعه پرشتاب این صنعت پیشبینی می شوند طی دو دهه آینده حجم آن از GDP جهان به بالای ۰.۸ درصد برسد. حالا صنعت فضایی در برخی از کشورها به واسطه فعالیت بخش خصوصی به جایگاهی رسیده است که پروژه های خارج از کره زمین صرفا برای اهداف تحقیقاتی طراحی نمی شوند و مقرر است بزودی تورهای تفریحی با اهداف تجاری در منظومه شمسی اجرا شود.

پیش بینی ها در رابطه با بازار فناوری فضایی تا سال ۲۰۴۰
بررسی ریزبینانه و دقیق تر افق بیش روی صنعت فضایی از منظر اقتصادی نشان میدهد ۱۸۰ میلیارد دلار از ارزش کل بازار فناوری های فضایی تا سال ۲۰۴۰ به تجهیزات ناوبری، ۴۰ میلیارد دلار به تجهیزات مخابراتی، ۱۸۰ میلیارد دلار به ماهواره های نظامی، ۵۰ میلیارد دلار سنجش از دور، ۴۱۰ میلیارد دلار سنجش از دور و ۱۱۰ میلیارد دلار به کارهای رسانه ای که با بهره گیری از ماهواره ها به انجام می رسد اختصاص دارد. سهم عمده صنعت فضایی در افق ۲۰۴۰ به حوزه خدمات ماهواره اختصاص دارد و پیشبینی می شود طی دو دهه آینده سهم تعداد کاربران سرویس پهن باند مبتنی بر ارتباطات ماهواره ای بیشتر از ۴۰۰ درصد افزایش یابد.


به اعتقاد کارشناسان حوزه فضایی کشورمان توجه به مزیت های اقتصادی صنعت فضایی با محوریت خدمات ماهواره ای ضروریست و سازمان های متولی امر در کشور باید با سیاستگذاری دقیق شرایط ورود و فعالیت دانش بنیان های فضایی را برای توسعه صنعت فضایی با بهره گیری از ظرفیت های داخلی و ارتباطات بین المللی فراهم آورند. اطلاعات ارسالی از ماهواره های سنجشی به سبب ارزش افزوده بالا سنگ بنای توسعه فنی و اقتصادی خیلی از کسب وکارهای دانش بنیان است و از همین رو توسعه صنعت فضایی یکی از ارکان اصلی شکوفایی اقتصادی در هر کشوری است.
میثم محمدی امین، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فضایی می گوید: امروزه همه مردم گوشیهای هوشمند و یا وسایلی همچون تلویزیون های هوشمند که از ماهواره ها سیگنال دریافت می کنند را در اختیار دارند. حالا زندگی روزمره مردم درگیر استفاده از امواج ماهواره ای است. طبیعتاً وقتی فناوری به شکل گسترده مورد استفاده قرار می گیرد از منظر اقتصادی هم می تواند سودآور باشد و شرکتهای دانش بنیان در حوزه آن فناوری می توانند نقش آفرینی کنند.
صنعت فضایی معرف قدرت راهبردی ملت ها
این کارشناس صنعت فضایی ادامه می دهد: حالا یکی از مهم ترین مؤلفه های قدرت کشورهای مختلف، میزان توسعه یافتگی آنها در صنعت فضایی است. این که هر کشوری چند ماهواره در مدارهای زمین دارد و هرکدام از این ماهواره ها چه کاربردهایی دارند نشان دهنده قدرت راهبردی کشورهای دنیاست. در این شرایط کشوری که فناوری های در رابطه با صنعت فضایی را ندارد یا باید از کشورهای دیگر خریداری کند یا به صورت مستقل و با بهره بردن از ظرفیت های بومی به توسعه فناوری فضایی بپردازد.
به گفته محمدی امین فناوری های فضایی و کاربردهای این فناوری های به قدری مزیت اقتصادی دارد که سرمایه گذاری گسترده در صنعت فضایی را توجیه می کند.
وی گفت: یکی از موارد مهم و کاربردی و سودآور صنعت فضایی خدمات در رابطه با حوزه کشاورزی است. تصاویر ماهواره ای در موارد گوناگونی از قبیل مدیریت منابع کشاورزی، جلوگیری از بحران های زیست محیطی، تخمین خسارت های زیست محیطی و … کاربرد دارد و اطلاعات دقیق و مفیدی را در اختیار متخصصان قرار می دهد.
این فعال فناوری فضایی اضافه کرد: در شبکه های مخابراتی هم ماهواره ها و امواج ماهواره ای نقش بسیار پررنگی دارند و ارتباط با ماهواره ها در شبکه ارتباطات اهمیت بالایی دارد. خدمات بانکی، سرویسهای تلفن همراه، شبکه های تلویزیونی ماهواره ای بخشی از سرویس هایی هستند که دولت ها با بهره گیری از داده های ارسالی از ماهواره ها به کاربران عرضه می دهند. در واقع توسعه صنعت فضایی با محوریت ماهواره های مخابراتی مزیت های اقتصادی بسیار زیادی دارد.
در شبکه های مخابراتی هم ماهواره ها و امواج ماهواره ای نقش بسیار پررنگی دارند و ارتباط با ماهواره ها در شبکه ارتباطات اهمیت بالایی دارد. خدمات بانکی، سرویسهای تلفن همراه، شبکه های تلویزیونی ماهواره ای بخشی از سرویس هایی هستند که دولت ها با بهره گیری از داده های ارسالی از ماهواره ها به کاربران عرضه می دهند. در واقع توسعه صنعت فضایی با محوریت ماهواره های مخابراتی مزیت های اقتصادی بسیار زیادی دارد این عضو هیئت علمی پژوهشگاه فضایی در رابطه با سودآوری صنعت فضایی برای ایران می گوید: این که ما چه بهره برداری اقتصادی از صنعت فضایی می نماییم بستگی به این دارد که خودمان در این عرصه فعالیت و ابزارهای لازم برای پروژه های فضایی را طراحی و تولید نماییم یا با کشورهای دیگر در زمینه تحقیقات فضایی مشارکت و از ماهواره های آنها استفاده نمائیم.
ضرورت بسترسازی برای توسعه ارتباطات بین المللی در صنعت فضایی
حسین شهرابی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فعال در صنعت فضایی در ارتباط با ضرورت استفاده از ظرفیت دانش بنیان های حوزه فضایی اظهار می کند: ارتباطات بین المللی می تواند زمینه ساز گسترش ابعاد صنعت فضایی کشورمان شود. روندی که در صنایع مختلف ایران از گذشته معمولا وجود داشته و آن اینست که ما در ارتباطات بین المللی نقش شاگرد و استاد را ایفا می کردیم. یعنی تصور می نماییم در این گونه ارتباطات همیشه شاگرد هستیم و باید از استاد خود بیاموزیم. اساسا این نکته منفی است و دانش بنیان ها باید چنین تصور و فضایی را از بین ببرند.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان این شرکت دانش بنیان می گوید: اگر یک سری استارت آپ در کشور شکل بگیرند که قصد داشته باشند در بازارهای بین المللی فعالیت کنند هیچ مانعی وجود ندارد و اتفاقاً خیلی به نفع کشور است. یعنی فعالان چنین استارت آپ هایی هدف گذاری کردند برای حضور در بازارهای بین المللی و برای نقش آفرینی مؤثر در این بازارها به ارتباطات گسترده جهانی نیاز دارند. اگر دانش بنیان های ایرانی بازار بین المللی را همچون بازار داخلی ببینند و برای حضور مستمر در آن فعالیت کنند نکته ای خیلی ارزشمندی است ولی با رویکرد سنتی که هنوز هم در بعضی صنایع وجود دارد حرکت کردن به سمت این هدف ممکن نیست. بعد از موفقیت های اخیر در صنعت فضایی کشورمان این صنعت در ایران وارد مرحله ای جدید شده که می تواند نقطه عطف صنعت فضایی ایران باشد.
به اذعان شهرابی صنعت فضایی ایران به دو نسل سنتی و نوین تقسیم می شود. خصوصیت های بارز نسل سنتی این صنعت دولتی و گران بودن است و از خصوصیت های نسل نوین میتوان به خصوصی و دانش بنیان بودن اشاره نمود.
نقش کلیدی ماهواره ها در اقتصاد فضایی
ایرج ابراهیمی، رئیس کارگروه فضایی اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران می گوید: بخشی از تحقیقات فضایی که در ارتباط با سیاره های دوردست منظومه شمسی است هم اکنون نه تنها برای ایران بلکه برای سایر کشورهای دنیا درآمدی ندارد، ولی صنعت فضایی از منظر کاربردهایی که برای خود کره زمین دارد دارای مزیت های اقتصادی زیادی است.
وی اضافه کرد: ماهواره های موجود در مدار زمین به دو دسته کلی ماهواره های مخابراتی و ماهواره های سنجشی تقسیم می شوند. البته انواع دیگری از ماهواره ها نظیر ماهواره های ناوبری هم وجود دارد و این سه گروه از ماهواره ها کاربردهای متنوعی دارند و کشورهای صاحب فناوری فضایی از خدمات این ماهواره ها درآمدزایی می کنند و در واقع این ماشین های فضایی اهمیت اقتصادی زیادی دارند.
این کارشناس صنعت فضایی عنوان می کند: سازمان های مختلفی از قبیل صدا و سیما و مخابرات از ماهواره های مخابراتی استفاده می نمایند. الان سازمانی مثل صدا و سیما سالانه مبلغ بسیار زیادی جهت استفاده از خدمات ماهواره های مخابراتی به شرکتهای سازنده این ماهواره ها پرداخت می کند. در صورتیکه صنعت فضایی بومی در ایران توسعه یابد به منظور پخش برنامه های تلویزیونی در سرتاسر کشور و حتی خارج از مرزهای جغرافیایی ایران از پرداخت هزینه به شرکتهای خارجی بی نیاز می شویم و از خروج ارز هم جلوگیری می شود.
وی اضافه کرد: از طرفی وقتی از سرویسهای ماهواره ای کشورهای دیگر استفاده می نماییم باید تابع قوانین آن کشورها باشیم و همین مبحث محدودیت های زیادی را برای ایران به وجود می آورد.
به گفته ابراهیمی به منظور توسعه صنعت فضایی بخصوص در زمینه ماهواره های مخابراتی دولت باید دست محققان و مهندسان این حوزه را باز بگذارد و از آنها حمایت کند. محققان جوان کشورمان باید اجازه استفاده از مجوزهای مجاز مخابراتی را داشته باشند تا ضمن انجام آزمایش های مختلف به تدریج بستر لازم برای درآمدزایی از صنعت فضایی را فراهم آورند. در واقع حمایت دولت و باز گذاشتن دست مهندسان حوزه فضایی سبب می شود پایه های علمی این صنعت در کشور تقویت شود.
رئیس کارگروه فضایی اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران در انتها اظهار داشت: در حوزه ماهواره های سنجش از دور، تعدادی ماهواره در ایران ساخته شده است و مراکز علمی زیادی در کشور روی این ماهواره ها تحقیق می کنند. بررسی ها نشان داده است دریافت و آنالیز اطلاعات ارسالی از ماهواره های سنجش از دور از منظر اقتصادی بسیار باارزش و مهم می باشد. همچون کاربردهای این اطلاعات میتوان به کشف معادن، نظارت بر محیط زیست و محافظت از جنگلها اشاره نمود.
به گزارش الف دانلود به نقل از مهر، توسعه صنعت فضایی در عصر حاضر نه فقط یک فرصت بلکه نوعی لزوم است و دستیابی به فناوری های فضایی علاوه بر فراهم سازی ابزارهای لازم برای تحقیقات علمی بستر توسعه اقتصادی را مهیا می سازد. با رشد بیش از پیش جمعیت در اقصی نقاط جهان و لزوم دستیابی به منابع جدیدی از انرژی، غذا و همینطور اهمیت اکتشاف در سایر نواحی منظومه شمسی بومی سازی فناوری فضایی اهمیت فوق العاده ای پیدا کرده است.
انتظار می رود در هنگامه تلاش سازمان های فضایی برای اعزام انسان به کره ماه بعد از سال ها، دستگاه های متولی امر در حوزه فضایی بر روی حضور گسترده دانش بنیان ها در اجرای پروژه های تحقیقاتی فضایی بسترسازی کنند.
از سوی دیگر ارتباطات هوشمند ضمن اتصال تجهیزات مخابراتی روی زمین با ماهواره ها ایجاد می شود و برای ارتقای جایگاه بین المللی در این عرصه راهی جز توسعه فناوری فضایی نیست. الان میزان توسعه یافتگی صنعت فناوری اطلاعات رابطه تنگاتنگی با افزایش درآمد کشورها دارد و بدون شک تحولات علمی و اقتصادی در حوزه آی سی تی بدون ورود به صنعت فضایی امکان پذیر نخواهد بود.


منبع:

1401/06/10
10:26:03
0.0 / 5
441
تگهای خبر: ارتباطات , اینترنت , پژوهش , تحقیقات
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
الف دانلود