فیزیك و فلسفه بازگشت به هم زیستی فیزیك و متافیزیك

فیزیك و فلسفه بازگشت به هم زیستی فیزیك و متافیزیك

الف دانلود: فیلسوف فرانسوی در اثر «فیزیك و فلسفه» با پرداختن به نظریه ای مهم می كوشد هم نشینی سنتی فیزیك و متافیزیك را به روشی قابل ارائه در در قالب فیزیك نوین و بطور خاص مكانیك كوآنتوم بررسی كند.


برنار دسپانیا (Bernard d’Espagnat) فیزیكدان، فیلسوف علم و نویسنده ای برجسته بود كه در مهمترین آثار خود به مبانی نظری مكانیك كوانتومی و سرشت واقعیت فیزیكی پرداخت. او تا سال ۱۹۸۷ استاد برجسته فیزیك نظری ذرات بنیادی دانشگاه پاریس ۱۱ بوده است.
نظریه واقعیت مستور (Veiled Reality) از مهمترین رهاوردهای فكری او بود كه به جهت آن در سال ۲۰۰۹ برنده جایزه تمپلتون (Tempelton) شد. نظریه واقعیت مستور كه در كتاب فیزیك و فلسفه به تفصیل به آن پرداخته راه رفتن روی مرزی باریك است كه میان ایده آلیسم و رئالیسم ترسیم می شود و نشان میدهد علم نوین خصوصاً مكانیك كوانتومی نمی تواند پشتیبانی برای ماتریالیسم قرار گیرد و نیز جای فراخ برای دین، عرفان، شعر و فلسفه های استعلایی می گشایدY بدون آن كه بخواهد این منابع معرفتی را بازتولید كند. این نظریه نشان میدهد هیچ كس نمی تواند به علوم نوین استناد كند تا به نفع دستاوردهای منابع غیر علمی معرفت بشری برسد.
كتاب فیزیك و فلسفه در دو بخش كلی نگاشته شده است. نویسنده در فصل اول با عنوان كلی واقعیات فیزیكی و مسائل مفهومی در رابطه با آن در ۱۰ بخش به مسائلی چون نمایی كلی، فراتر رفتن از محدوده های چارچوب مفاهیم آشنا، جدایی ناپذیری و قضیه بل، عینیت و واقعیت تجربی، فیزیك كوانتومی و واقع گرایی، قوانین جهان شمول و مساله واقعیت، پادواقع گرایی و فیزیك، اندازه گیری و واهمدوسی، كوشش های گوناگون واقع گرا، و در نهایت، گربه شرودینگر، دوست ویگنر و واقعیت مستور می پردازد.


در فصل دوم كه به تحلیل فلسفی اختصاص دارد در ۹ بخش مسائلی چون علم و فلسفه، انواع ماتریالیسم، سفارش هایی از مكتب كانت، علیت و پیشگویی پذیری مشاهداتی، تبیین و پدیدارها، ذهن و اشیا، تقابل رویكردهای عملگرا-استعلایی و واقعیت مستور، ابژه ها و آگاهی و در نهایت، بنیاد اشیا مورد بحث قرار می گیرند.
رسول ركنی زاده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان كه مقالاتی چون اپتیك كوانتومی نانوساختارها، حالت های همدوس غیرخطی زوج و فرد اكسیتون درون یكنقطه ای كوانتومی عریض و كوانتش امواج الكترومغناطیسی در حضور یك نقطه كوانتومی كروی را در كارنامه تخصصی خود دارد، فیزیك و فلسفه را ترجمه كرده است.
وی در مقدمه كتاب به این نكته اشاره می كند نویسنده تلاش نموده است تا مطالب برای غیرمتخصصان فیزیكی نظری و فلسفه در دسترس باشد اما به هر حال این دو حوزه سهل الوصول نیستند و خیلی از بخش های كتاب باید مكرر بازخوانی شوند تا خواننده دریافت درستی از آنها به دست آورد.
ركنی زاده كه قبل تر كتاب فلسفه كوانتومی نوشته رولان اومنس را برای دانشجویان دوره كارشناسی ارشد ترجمه كرده است یكی از دلیلهای ترجمه كتاب حاضر را مرتفع ساختن نیاز همكاران دانشگاهی اش و دانشجویان دوره دكترا به سطحی بالاتر از پژوهش ها در مورد فیزیك و فلسفه عنوان كرده است. كتاب فیزیك و فلسفه را نشر ققنوس ۶۹۶ صفحه و شمارگان ۹۹۰ نسخه منتشر و روانه بازار كتاب كرده است.



منبع:

1398/12/19
21:15:45
5.0 / 5
2867
تگهای خبر: پژوهش , پشتیبان , فناوری
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
الف دانلود