دولت به داد شركت های كوچك برسد

دولت به داد شركت های كوچك برسد

به گزارش الف دانلود به قول رئیس كمیسیون شبكه سازمان نظام صنفی كامپیوتری، با تداوم تحریم ها، كاهش قیمت نفت و مبحث كرونا و تأثیر آن بر اقتصاد، اگر در سال جدید تمهیدات مناسبی در نظر گرفته نشود، شركت های كوچك و متوسط كه توانایی مقابله با این مسائل را ندارند صدمات جبران ناپذیری می بینند.


به گزارش الف دانلود به نقل از ایسنا، سال ۱۳۹۸ برای كسب وكارهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به دلایلی همچون نوسانات نرخ ارزی، قطع اینترنت و شیوع كرونا، سال دشواری بود؛ البته در مواردی كسب وكارهای شناخته شده با وجود سختی های موجود از پس مشكلات برآمدند اما در مقابل، شركت های كوچك و متوسط كه كمتر توانایی مقابله با مشكلات را دارند، خسارات زیادی دیدند.
آزاد معروفی در گفتگو با ایسنا، درباره رویدادهای حوزه ICT در سال ۱۳۹۸ اظهار نمود: مشكلات این حوزه مثل خیلی از صنوف دیگر، شامل بخش های عمومی ازجمله كمبود ارز، موارد ثبت سفارش، تصدی گری دولتی در خیلی از موارد ازجمله امنیت تجهیزات شبكه و تست و تایید نمونه و موارد عمومی دیگر در همه حوزه های مختلف كارهای تجاری، خدماتی و تولیدی در كشور بود، اما دو حادثه قطع اینترنت و كرونا به صورت خاص تأثیر زیادی در این عرصه داشته است.
وی درباره تأثیر قطعی اینترنت اظهار نمود: به سبب قطع اینترنت از ۲۵ آبان به مدت دو هفته خیلی از كسب وكارهای غیرآی تی كه پایه و اساسشان آی تی بود تحت تأثیر قرار گرفتند كه حالا تاثیراتشان را می بینیم. ازطرفی این مساله برای همه صنعت IT خسارت جبران ناپذیری داشت اما روی بخش تجارت الكترونیك اثراتش بیشتر بود. قطعی اینترنت، عدم ارسال ایمیل ها و عدم وجود ارتباطات خارجی برای كارهای بازرگانی كه هر كدام می تواند تاثیرات زیادی بر كسب وكارهای این حوزه داشته باشد و تاثیراتش بر بخش تجارت الكترونیك فراتر از اینها بود.

اثرات وحشتناك كرونا بر اقتصاد
رئیس كمیسیون شبكه نصر افزود: البته ما نمی توانیم كل صنایع موجود را كنار بگذاریم. اثرات كرونا مسلما وحشتناك خواهد بود. ممكنست بخشی از آنها عكس اتفاقات قطع اینترنت باشد یعنی استفاده بیشتر از حوزه تجارت الكترونیك صورت گیرد اما روی سایر بخش هایی كه تجارت عادی انجام می دهند تأثیر زیادی خواهد گذاشت. باآنكه مبحث تكنولوژی بسیار بااهمیت است اما امروز كرونا سبب شده متوجه شویم گاهی تكنولوژی هم نمی تواند كاری برای ما كند و باید از بخش های سنتی هم به نحو مناسبی استفاده گردد كه حوزه های فعالیتی بتوانند حفظ شوند.
معروفی با اعلان اینكه سال ۱۳۹۸ پر از ریسك و مدیریت نامناسب بود و دولت اثرات سوء خویش را بر این قضیه گذاشت، اضافه كرد: وزارت ارتباطات بعنوان راس هرم ICT در كشور باید شرایطی را فراهم آورد كه هم در امور صنعتی و تجاری و كسب وكار تسهیل شود و هم امكان توسعه و بهبود فضای كسب وكار را ایجاد كند. این مساله در تعامل با بخش خصوصی و تعاملاتی كه صورت می گیرد، امكان پذیر است. در بدنه سازمان فناوری اطلاعات و وزارت ICT تلاش زیادی می شود كه این اتفاق بیفتد ولی سیستم بروكراتیك و نگرش های داخل بدنه كل وزارتخانه مانع بسیاری از موارد می شود.
وی افزود: هرچند ممكنست وزیر و معاونانش تمایل داشته باشند كه با بخش خصوصی همچون سازمان نظام صنفی تعامل بیشتری داشته باشد و با كمك آنها و كمیسیون هایشان و بدنه اصلی بخش خصوصی IT كارها را پیش ببرند اما موانع زیادی وجود دارد. این موانع شامل قوانین و مقررات، اسناد بالادستی و بسیاری موارد دیگر می شود. بنا بر این تسهیل گری آنطور كه باید اتفاق نیفتاده و با تمام تلاشی كه در وزارتخانه صورت گرفته، بنیاد كار در مواردی ایراد دارد.
رئیس كمیسیون شبكه سازمان نظام صنفی كامپیوتری اشاره كرد: موانعی كه وجود دارد مانند قوانین و مقررات، اسناد بالادستی و وجود تفكرات سنتی گذشته به بخش خصوصی همچون اینكه اینها به اندازه دولتی توانایی ندارند، درحالی كه دولت باید این امكانات را برای توانمند شدن بخش خصوصی فراهم آورد و یا این نگاه كه پیمانكارها و بخش خصوصی، افراد مناسبی برای كار نیستند و چنین نگرش هایی، چهره بخش خصوصی را به نحو دیگری نشان میدهد و در این كل صنعت اثر منفی دارد.

دولت و ایجاد تحریم های داخلی
معروفی با اشاره به نقش تحریم ها در اقتصاد كشور بیان كرد: یكی از موضوعات مهم سال گذشته، تداوم تحریم ها و شدید شدن آنها بود. از آن طرف تحریم های داخلی وجود داشت. یعنی دولت به جای اینكه شرایط را طوری فراهم آورد كه بتواند با بخش خصوصی تحریم های جهانی را دور بزند، موانع زیادی سر راه این قضیه قرار داده و نمی تواند خودش را سریعا با این اوضاع و احوال انطباق دهد.
وی با اعلان اینكه طبق آنچه اقتصاددان ها می گویند، با دو سناریوی مختلف می توان به سال جدید نگاه كرد، اظهار داشت: در مورد اول سناریوها اصلا خوش بینانه نیست. تداوم تحریم ها، كاهش قیمت نفت و مبحث كرونا و تاثیرش بر اقتصاد و ورشكستگی خیلی از شركت ها كه توانایی مقابله را ندارد، در پیش است. شركت های كوچك و متوسط و رو به پایین كه صدمات جبران ناپذیری می بینند. هرچند شنیده می شود كارهایی مقرر است صورت گیرد اما به نظر نمی رسد مانند جاهای دیگر دنیا تمهیدات خاصی انجام شده باشد.
رئیس كمیسیون شبكه سازمان نظام صنفی كامپیوتری افزود: وعده ها زیاد است اما مردم به این وعده ها اطمینان ندارند، چون به عمل نمی رسد. پیش بینی می شود اگر به همین شكل ادامه پیدا كند در شش ماهه اول اوضاع نابه سامانی در حوزه كسب وكارها و اقتصاد داشته باشیم و تاثیرات بسیار منفی بر كل بازار ICT خواهد داشت. درمقابل سناریوهای خوش بینانه هم وجود دارد كه شرایط تحریم ها عوض شود و اتفاقات خوبی بیفتد، اما اگر روند كنونی ادامه پیدا كند، به نظر نمی رسد شرایط بهتر شود.
معروفی درباره نقش وزارت ارتباطات در توسعه حوزه ICT توضیح داد: اینطور نیست كه وزارتخانه كاری از دستش برنیاید. وزارت ارتباطات در سیستم دولتی جایگاه خاصی دارد. امروز حوزه ICT ثابت كرده اهمیتش بسیار زیاد است. هم اكنون هیچ كاری را نمی توان بدون ICT تصور كرد و مشاغل جدید بسیاری در این عرصه ایجاد می شود پس وزارتخانه هم باید حامی این حوزه باشد و در حاكمیت و دولت راه هایی برای این مساله فراهم آورد. وقتی تحریم هست باید چه كار كرد؟ باید به جای ایجاد فشار بیشتر مالیاتی و دریافت بیمه بیشتر، به شیوه های مختلف از این صنعت پشتیبانی كرد.
وی با اعلان اینكه حالا همه توجه ها به استارت آپ ها معطوف شده و همه به آن بخش تسهیلات می دهند، اظهار داشت: در صورتیكه شرایط كنونی در دنیا نشان میدهد این روش مناسبی نیست. باید به حوزه هایی كه الان وجود دارد بیشتر اهمیت داده شود، برای كسب وكارهای موجود امكانات فراهم گردد و به آنها درباره چگونگی استفاده از استارت آپ ها آموزش داده تا بتوانند به آنها كمك كنند و استارت آپ ها را رشد دهند كه در ادامه داخل خودشان هم توسعه ایجاد خواهد شد.



1399/01/15
21:17:55
5.0 / 5
2540
تگهای خبر: ارتباطات , ارتباطات و فناوری اطلاعات , الكترونیك , اینترنت
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
الف دانلود