رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی عنوان كرد

تغییرات اقلیم یک ابر چالش است

تغییرات اقلیم یک ابر چالش است

به گزارش الف دانلود، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ضمن اشاره به این که با نتایج تغییرات اقلیم مواجهیم اظهار داشت: با عنایت به این شرایط باید برای بخش کشاورزی از گیاهانی با ارقام مقاوم به کم آبی، شوری و تنش های محیطی استفاده نماییم.


به گزارش الف دانلود به نقل از ایسنا، سید مجتبی خیام نکویی در هفتمین کنفرانس ملی حفاظت خاک و آبخیزداری با اشاره به اینکه اینروزها نسبت به دهه های قبل بیشتر در رسانه ها و اخبار از تاثیرات تغییرات اقلیم صحبت می شود، اظهار داشت: چونکه با روند رشد جمعیت در دنیا مواجه هستیم که مطالبات این جمعیت برای تأمین غذا و نیازهای متفاوت آنها زمینه دست اندازی به طبیعت را سرعت بخشیده است.
وی ادامه داد: اگر امروز شرایط تخریب طبیعت را نسبت به ۵ دهه تا یک دهه قبل بسنجیم شدتش قابل قیاس نیست و افزایشی شده است. این نشان داده است که هر چه دخل و تصرف ما در طبیعت بیشتر شده پایداری را از دست داده ایم و زیست بوم و اکوسیستم را برهم زده ایم.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ضمن اشاره به این که وقتی صحبت از تغییر اقلیم می شود نخستین تأثیر آن افزایش گرمای زمین و تاثیراتش بر امنیت غذایی است، اظهار داشت: بر مبنای آخرین مقالاتی که در دنیا انتشار یافته در اثر افزایش یک درجه سانتیگراد دمای زمین به صورت میانگین تولیدات غذایی در دنیا ۱۰ درصد کاسته می شود.
وی افزود: علیرغم معاهدات بین المللی که در مورد تغییرات اقلیم در دنیا وجود دارد اما مشاهده می شود کشورهایی که خودشان بیشترین بهره برداری های نامناسب را از طبیعت دارند با کمال جسارت از معاهده تغییر اقلیم خارج می شوند تا مورد سوال برای تخریب هایی که انجام می دهند، قرار نگیرند.
به قول وی امروز تغییرات اقلیم یک ابر چالش است ولی تاثیراتش بر قاره ها و کشورهای مختلف یکسان نیست. در بعضی کشورها کمتر و در بعضی بیشتر است.
نکویی با اشاره به اینکه در ۵۰ سال قبل ایران ۲ درجه گرم تر شده و میانگین بارندگی هم از ۲۵۰ به ۲۲۰ میلیمتر کاهش یافته، اظهار داشت: این یعنی۳۰ میلیمتر در طول ۴۰ سال قبل کاهش بارندگی داشتیم.
معاون وزیر جهادکشاورزی اثرات تغییر اقلیم را برشمرد و اظهار داشت: تغییر اقلیم منجر به بارش های سیل آسا، آب شدن یخ ها در قطب. بالا آمدن سطح دریاها. تغییرات تنوع زیستی، خشکسالی متعدد، آتشسوزی های گسترده، ریزش ناگهانی برف و... و. شده و اثرات آن کاملا قابل لمس در زندگی ما است.
وی با طرح این سوال که چه نگاهی باید در مواجه به این پدیده ها اتخاذ نماییم، اظهار داشت: نتایج نشست های علمی باید تبدیل به بسته های سیاستی حمایتی برای تغییر برخی رویکردها باشد. اگر به دنبال این هستیم که شدت تأثیر اقلیم را کاهش دهیم باید تغییر رویکرد داشته باشیم. باید از تغییر کاربری اراضی جلوگیری نماییم، چونکه امنیت غذایی ما به آن بسته است. همینطور پوشش گیاهی هم باید حفظ شود.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در ادامه اظهار داشت: کشوری که ۱۶۵ میلیون هکتار وسعت و ۸۴ میلیون هکتار مراتع دارد چرا باید بارندگی تبدیل به سیل شود؟ چون پوشش گیاهی را به درستی حفظ نکردیم. گاهی برخی اراضی را در جهت شیب شخم زدیم. نوع نگاه علمی در حفظ پوشش های گیاهی اهمیت دارد. همینطور مدیریت منابع آب، کشاورزی حفاظتی، اقتصاد سبز، نگاه مدیریت واحد در حوزه آبخیز و گسترش فعالیتهای آبخیزداری از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. باید به حوزه آبخیز و آبخوانداری توجه ویژه ای شود.
خیام نکویی به اهمیت استفاده از گیاهان و ارقام کم آب بر اشاره نمود و اظهار داشت: مهم ترین قوت قالب مردم گندم است. سال ۱۴۰۰، ۳میلیون تن، سال قبل ۶ میلیون تن و سال جاری حداقل ۷ میلیون تن افزایش تولید نسبت به سال ۱۴۰۰ خواهیم داشت. سال جاری ارقامی را از گندم معرفی می نماییم که آب کمتری مصرف کنند ولی تولیدشان کم نشود. البته تابحال ارقامی از این دست معرفی شده است. ولی وقتی با تغییر اقلیم مواجهیم باید به سمت معرفی ارقام برویم.
وی برخورد با جنگل زدایی را راهکاری برای کاهش تاثیرات تغییر اقلیم دانست و اظهار داشت: سالی ۱۲ میلیون هکتار از جنگل های جهانی از بین می رود. باید راهکارهایی برای پیشگیری از تخریب جنگل اتخاذ نماییم تا نتایج تغییر اقلیم به حداقل برسد.
رئیس سازمان تات اظهار نمود: حداقل باید یک نشست نخبگانی در هر ماه در مورد نتایج تغییر اقلیم برگزار و از ظرفیت تمام دانشگاه های کشور هم استفاده گردد. همینطور باید راهکارهایی برای مسؤلان عرضه شود و آگاهی مسؤلان ارشد نظام در این بخش افزایش یابد. از طرفی نیازمند گسترش همکاریهای منطقه ای، تبادل علمی، اتخاد راهکارهای کوتاه، میان و بلندمدت برای مدیریت استفاده از ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان، استفاده از تکنولوژی های جدید برای مقابله با نتایج تغییر اقلیم هستیم.
وی افزود: تدوین پیش نویس قوانین و مقررات برای پیشگیری از تخریب و دستکاری گسترده در طبیعت، توجه به بحث آینده پژوهی در حوزه تغییرات اقلیم، فعال برخورد کردن با معاهدات بین المللی وبه روزرسانی الگوی کشت باید در دستور کار باشد.
خیام نکویی در مورد الگوی کشت هم اظهار داشت: الگوی کشت ابتدا برای محصولات زارعی بود. سال جاری محصولات باغبانی و سال آینده برای تمام محصولات خواهد بود.




منبع:

1403/03/22
15:39:31
0.0 / 5
298
تگهای خبر: تحقیقات , تكنولوژی , سازمان , سیستم
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
الف دانلود