اظهارنظر ضیغمی در رابطه با تعرفه واردات خودرو های کارکرده
به گزارش الف دانلود، رئیس سازمان توسعه تجارت در ارتباط با میانگین تعرفه واردات خودرو های کارکرده، با اشاره به اینکه ترجیح ما اینست که میزان تعرفه های فعلی مصوب شود، احتمال افزایش میزان تعرفه ها را بعید دانسته و اعتقاد دارد شاید شرکت ها بخواهند تعرفه بیشتر باشد تا به واردات خودرو های نو صدمه ای وارد نشود.
به گزارش الف دانلود به نقل از ایسنا، روز چهاشنبه هفته گذشته(۲۷ تیر ماه) دولت سیزدهم در آخرین اقداماتی که شاید مُهر خوبی در انتها کارنامه فعالیتش باشد، آئین نامه واردات خودرو های خارجی مدل ۲۰۱۹ به بالا را بعد از یک بلاتکلیفی بالغ بر ۱۳ ماهه، ابلاغ نمود که ذیل آن دست مردم عادی برای واردات این خودرو ها را در عین مشخص نبودن منابع ارزی، به خوبی بازگذاشته است.
در کنار مشخص نبودن منابع تأمین ارز برای واردات خودرو های کارکرده که مورد تایید بانک مرکزی هم باشد، آن هم در حالی که چند هفته ای است به جهت همین مشکلات ارزی، ثبت سفارش خودرو های نو بسته شده، میزان تعرفه برای واردات خودرو های کارکرده با حداقل سن سه و حداکثر پنج سال، هم از دیگر ابهامات این آئین نامه است.
در ارتباط با حدودِ تعرفه میانگین واردات خودرو های خارجی مدل ۲۰۱۹ به بالا، مهدی ضیغمی- رئیس سازمان توسعه تجارت- بامداد امروز (شنبه) در حاشیه افتتاح نمایشگاه تحول صنعت خودرو، اظهار نمود: ترجیح ما اینست که همین تعرفه های فعلی، مصوب شوند؛ اما ضروری است که جسله جمع بندی در کارگروه ها صورت گیرد و منتظر باشیم که در این کارگروه ها چه اتفاقی خواهد افتاد و چه تصمیمی گرفته می شود.
وی ادامه داد: بعید است که تصمیم دوستان بر این باشد که میزان تعرفه را افزایش دهند؛ مگر این که شرکتهای واردکننده خودرو، به این مورد معترض باشند و تقاضای افزایش میزان تعرفه واردات خودرو های کارکرده را داشته باشند تا در واقع به واردات خودرو های نو، صدمه ای وارد نشود. تصور بنده اینست که خیلی از شرکت ها به دنبال این باشند که این تعرفه بالاتر باشد؛ اما هم اکنون، منطق اینست که همین تعرفه ها مصوب شود.
رئیس سازمان توسعه تجارت، در ارتباط با توقف ثبت سفارش واردات خودرو های نو طی چند هفته اخیر، هم خاطرنشان کرد: طبق توافقاتی که با بانک مرکزی صورت گرفته، میتوان از محل سایر ارزها، واردات را انجام داد. این توقف فعلی، با هر منطقی که اتفاق افتاده اما در واقع صدمه زا خواهد بود.
ضیغمی تصریح کرد: با عنایت به این که ثبت سفارش خوبی انجام شده و هم اکنون ۱.۵ تا ۱.۸ میلیارد دلار ثبت سفارش فعال داریم، این عدد می تواند به حداقل ۲.۵ میلیارد دلار هم برسد تا خودرو های مورد پسند مردم، وارد و منجر به تنظیم بازار هم شود.
او در آخر اعلام نمود: نتایج هفدهمین دور از طرح عرضه خودرو های وارداتی هم فردا (یکشنبه) مشخص و بر روی سایت سامانه یکپارچه عرضه خودرو های وارداتی بارگذاری خواهد شد و ثبت نام کنندگان می توانند از راه پروفایل کاربری خود از نتایج تخصیص، آگاه شوند.
این مقام مسئول در ارتباط با واردات خودرو های خارجی مدل ۲۰۱۹ به بالا خاطرنشان کرد: فارغ از مبحث سهیمه ارزی، مواردی همچون استاندارد، محیط زیست وحتی نحوه ورود به کشور، موضوعات بسیار مهمی است؛ حتی شاید مهم تر از بحث ارز. چون که هم اکنون خیلی از افراد در خارج از کشور، سپرده دارند و قابل تایید است. به طور مثال اگر دانشجویی بخواهد به ایران بازگردد و مدارک خویش را تحویل سفارت داده و مجوز ورود وسائل خود به کشور را دریافت کند، می تواند خودرو هم وارد کشور کند.
وی خاطرنشان کرد: در این مثال، مشکل ارز وجود ندارد ازاین رو نحوه ورود و بحث های استاندارد و محیط زیست و بحث خدمات بعد از فروش و... آن، شاید چالش های اصلی باشند. در مورد ارز اما بطور قطع بایستی ماده ۳ شفاف شود و در کمیته ای که تشکیل خواهد شد، برای آن تصمیم گیری می شود. اما نکته اینجاست که درصورتیکه قرار باشد ارز حاصل از صادرات، استفاده شود، این ارز در بحث خودرو های نو استفاده و به خوبی هم تخصیص داده شده، اما به شکلی "پیش خور" شده است.
منبع: الف دانلود
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب