پروژه های موفق مهندسی ایران در منطقه
به گزارش الف دانلود، پاکستان، همسایه ی شرقی ایران با موقعیت جغرافیایی قابل توجه، دارای ظرفیتهای فراوان اقتصادی در زمینه صدور خدمات فنی - مهندسی است که بخشی از آن در چارچوب پروژه های مشترک گازی و برقی احیاء شده است، اما انتظار می رود ضمانت اجرایی آنها در دستگاه دیپلماسی اقتصادی کشور تثبیت شود تا مهندسان ایرانی برای پروژه های دیگر مانند توسعهی ذوب آهن شهر کراچی پاکستان، انگیزه ی بیشتری داشته باشند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، «جمهوری اسلامی پاکستان» کشوری در جنوب آسیا واقع در غرب شبه قاره هند است. این کشور از جنوب با دریای عمان و اقیانوس هند، از غرب با ایران، از شمال با افغانستان، از شرق با هندوستان و از شمال شرق با چین هم مرز است. مساحت پاکستان ۸۸۱٬۹۱۳ کیلومترمربع است و این کشور با ۲۴۹٬۵۶۶٬۰۰۰ نفر جمعیت، پنجمین کشور پرجمعیت جهان است. پایتخت آن شهر اسلام آباد و بزرگ ترین شهر آن کراچی نام دارد.
این کشور به سبب موقعیت جغرافیایی و راهبرد توسعه ای آن، فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری و صدور خدمات فنی و مهندسی است، به نحوی که پاکستان جزو کشورهای در حال توسعه بوده و دارای ظرفیتهای بالقوه ی فراوانی است که می تواند به دست مهندسان ایرانی بالفعل شود.
خط لوله صلح بزرگ ترین پروژه مشترک فنی ایران و پاکستان
قرارداد «خط لوله گاز ایران و پاکستان یا همان خط لوله صلح» در سال ۲۰۰۹ منعقد شد؛ قراردادی ۲۵ ساله که برای ساخت خط لوله ای از مرز ایران تا نواب شاه به فاصله ۷۸۱ کیلومتر و انتقال گاز به پاکستان مورد مذاکره قرار گرفت. این خط لوله قرار بود ۶۶۵ کیلومتر از استان بلوچستان پاکستان و ۱۱۵ کیلومتر از استان سند عبور کند. این خط لوله بیشتر از ۱۱۰۰ کیلومتر در ایران از میدان گازی پارس تا منطقه مرزی پاکستان در بلوچستان، کشیده شده است، اما از زمان شروع این پروژه مشکلات گوناگونی همچون نگرانی پاکستان از تحریم آمریکا وجود داشته است که تکمیل آنرا به تعویق انداخته است، با اینحال پاکستان بشدت به این پروژه ی گاز طبیعی نیاز دارد چون که با کمبود انرژی مواجه می باشد.
سال گذشته(۱۴۰۲) به دنبال عدم پیشرفت این پروژه ی ۲۵ ساله، تهران به اسلام آباد اخطار داد که اگر بخشی از پروژه ی خویش را تا مارس ۲۰۲۴ به پایان نرساند، مبحث را برای ثبت شکایت و گرفتن خسارت به دیوان داوری پاریس(PAC) خواهد برد. این پروژه قرار بود تا دسامبر ۲۰۱۴ تکمیل و در ۱ ژانویه ۲۰۱۵ (۱۱ دی ۱۳۹۳) به بهره برداری برسد و طبق قرارداد اولیه، پاکستان موظف است از اول ژانویه ۲۰۱۵ با استناد به بند جریمه، روزانه یک میلیون دلار به ایران پرداخت کند.
بعد از اینکه ایران اعلام نمود امکان دارد این پرونده را به دیوان بین المللی داوری ببرد، پاکستان به سرعت برای کاهش احتمال ضرر و زیان خود، وارد عمل شد و فروردین سال جاری(۱۴۰۳) ساخت خط لوله ی ۸۰ کیلومتری از مرز خود با ایران تا شهر بندری گوادر در جنوب غربی این کشور را بعد از ۱۰ سال وقفه، شروع کرد. هزینه ی اجرای این پروژه حدود ۴۴ میلیارد روپیه پاکستانی برآورد شده است و روند تکمیل آن دو سال زمان می برد.
تحول تازه در پروژه ی مشترک گازی ایران و پاکستان در حالی صورت می گیرد که آمریکا بار دیگر مخالفت صریح خویش را با این طرح ابراز کرده و در رابطه با احتمال اعمال تحریم ها اخطار داده است، به نحوی که «دونالد لو؛ دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور جنوب آسیا و آسیای مرکزی»، گفته بود، تلاش می کند از ساخت خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان پیشگیری کند، اما اگرچه اجرای این پروژه سبب نگرانی متحدان غربی اسلام آباد خواهد شد اما، دولت پاکستان روز دوم فروردین ۱۴۰۳ اعلام نمود برای ساخت خط لوله واردات گاز طبیعی از ایران به معافیت تحریمی و مجوز آمریکا نیازی ندارد.
گفتنی است، این پروژه از ابتدا طرحی برای انتقال گاز ایران به هند از راه پاکستان بود که باتوجه به تحریم های آمریکا از جانب طرف های هندی و پاکستانی، گرفتار تعلل شد. اما مهندسان ایرانی مسیر اصلی خطوط لوله را در خاک ایران تکمیل کرده و پیشنهاد تکمیل آن در این دو کشور را داده اند. با تکمیل این طرح روزانه ۱۵۰ میلیون مترمکعب گاز ایران به هند و پاکستان صادر می شود که ۹۰ میلیون مترمکعب آن برای هند و ۶۰ میلیون مترمکعب آن برای پاکستان در نظر گرفته شده است. هزینهٔ اجرای این طرح در برآوردهای اولیه چهار و نیم میلیارد دلار اعلام شده بود اما حالا کارشناسان هزینهٔ طرح را حدود هفت میلیارد دلار برآورد می کنند.
توانمندی مهندسان ایرانی در برقراری تبادل برق ۴۰۰ مگاواتی میان دو کشور
ایران و پاکستان در ماه ژوئن ۲۰۲۲ قراردادی در زمینه انتقال ۱۰۰ مگاوات برق را امضاء کرده بودند. در همین جهت ارتقای ظرفیت تبادل برق با کشور پاکستان عملیاتی و رکورد توسعه ظرفیت در کوتاهترین زمان ممکن شکسته شد. "خرم دستگیرخان" وزیر انرژی پاکستان در رابطه با این پروژه گفته است: «تکمیل پروژه خط انتقال برق بین ایران و پاکستان در طول این مدت یک رکورد عالی جهانی است و علت اینکه طرح مذکور با این سرعت به پیش رفت، اعتبار و اعتماد روسای جمهور ایران و پاکستان است.»
این پروژه یک خط انتقال دومداره ی باندل دوتایی، به طول ۸۰ کیلومتر بوده که ۵۰ کیلومتر آن در داخل ایران است، پروژه در این فاز به طول ۸۰ کیلومتر اجرا شده و با ولتاژ ۱۳۲ کیلوولت برق دار می شود. با بهره برداری از این خط در این فاز امکان افزایش ۱۰۰ درصدی تبادل برق با کشور پاکستان فراهم شده و به میزان ۱۰۰ مگاوات میسّر می شود.
همینطور در صورت آمادگی طرف پاکستانی و تکمیل زیرساخت ها در پاکستان، امکان ارتقای ولتاژ خط به ۲۳۰ کیلوولت و افزایش سطح تبادل به ۴۰۰ مگاوات هم حاصل می شود. ارزش روز این پروژه بیشتر از ۲۲۵۰ میلیاردریال برآورد می شود و با بهره برداری از آن، شاهد ارتقای پایداری و تاب آوری شبکه برق دو کشور خواهیم شد. با راه اندازی خط تبادل پلان - جیرانی به طول بیشتر از ۸۰ کیلومتر، ظرفیت تبادل انرژی بین دو کشور پاکستان و ایران به ۲۰۰ مگاوات بیشتر می شود.
خط جدید هم اکنون با ولتاژ ۱۳۲ کیلووات بهره برداری می شود و در صورت فراهم شدن امکان توسعهی خط به طول۵۰ کیلومتر در کشور پاکستان، ولتاژ تا سطح ۲۳۰ کیلوولت ارتقا پیدا کرده و ظرفیت تبادل به ۴۰۰ مگاوات بیشتر می شود. همینطور در طول مدت کمتر از ۲ ماه پست انتقال ۲۳۰ به ۱۳۲ کیلووات راه اندازی شد و به بهره برداری رسید. اتصال الکتریکی دو کشور پاکستان و ایران به پایداری و تاب آوری شبکه ی برق در دو کشور کمک می نماید.
افزایش تجارت مرزی با گسترش زیرساخت های جاده ای در بلوچستان پاکستان
توسعهی زیرساخت های جاده ای در بلوچستان پاکستان که یکی از مطالبات دیرینه ی تجار این کشور برای دسترسی سهل به ایران شمرده می شود، در دستور کار دولت اسلام آباد قرار گرفته و همسایه ی شرقی مصمم به گسترش تجارت دوجانبه از راه افزایش طرح های عمرانی در مسیرهای منتهی به مرزهای ایران است.
گامهای هماهنگ ایران و پاکستان برای تقویت زیرساخت ها در نوار مشترک مرزی دو کشور، شامل افتتاح دو گذرگاه جدید مرزی طی ۶ ماه و اجرای طرح راه اندازی بازارچه های مرزی همچون اقدامات دو کشور همسایه ظرف یک سال قبل برای مساعدت با تجارت، مراودات مرزی، مدیریت کارهای اقتصادی قانونی و از تمام مهم تر، بهبود وضعیت مرزنشینان در هر دو سوی مرزها بشمار می رود.
در همین جهت، دفتر نخست وزیری پاکستان هم اعلام نموده است که جاده ی ۱۰۳ کیلومتری نوکندی - ماشکیل زمان رفت وآمد ساکنان مناطق نزدیک به مرز ایران را کاهش خواهد داد و سبب تقویت تجارت همچون کارهای بازرگانی مرزی می شود. استان سیستان و بلوچستان هم اکنون هفت بازارچه ی فعال مرزی دارد که پنج بازارچه ی آن در مرز مشترک با پاکستان است و شامل میرجاوه در زاهدان، پیشین در سرباز، کوهک و جالق در سراوان و هم ریمدان در چابهار است. همینطور دو بازارچه ی مرزی در مرز مشترک با افغانستان (میلک و گمشاد در زابل) دارد. این هفت بازارچه ی مرزی نقش بسزایی در مبادلات بازرگانی با کشور همسایه دارند.
راه اندازی خط کشتیرانی مشترک ایران و پاکستان
«قیصر احمد شیخ» وزیر دریانوردی پاکستان تیرماه سال جاری(۱۴۰۳) در گفتگویی در اسلام آباد اظهار داشت: اجرای خط کشتیرانی با ایران را بررسی می نماییم.
وی ادامه داد: پاکستان در کوشش برای تسهیل سفرهای دریایی به مقصد مسقط عمان و ایران است. از راه راه اندازی خط کشتیرانی، سفر زائرین پاکستانی هم به ایران تسهیل خواهد شد.
دولت وقت اسلام آباد سال ۱۳۹۳ برای نخستین بار ابتکار راه اندازی خط کشتیرانی از بنادر پاکستان به مقصد چابهار و بندرعباس را بیان کرد تا بتواند تردد زائرین پاکستانی را به دور از سختی های سفر زمینی و چالش های امنیتی در داخل پاکستان، تسهیل نماید. همه ساله به طور متوسط و تقریبی حدود ۱۲۰ هزار مسافر و زائر پاکستانی از راه مرزهای رسمی میرجاوه و ریمدان وارد جمهوری اسلامی ایران می شوند و این سفرها در روزهای محرم و صفر به اوج خود می رسد.
توسعه شهری لاهور و کراچی پاکستان طی خواهرخواندگی با مشهد مقدس
«محمدرضا قلندر شریف» شهردار مشهد مقدس تیر امسال(۱۴۰۳) در دیدار با «محمد شهریار» سرکنسول پاکستان که با حضور رئیس شورای اسلامی شهر، معاونان شهردار و تعدادی از مدیران شهری مشهد انجام شد، اظهار داشت: «در سال ۹۱ - ۱۳۹۰ تفاهم نامه خواهرخواندگی میان لاهور و کراچی پاکستان با مشهد منعقد شده است که امیدواریم این قرارداد تقویت و اصلاحاتی در آن صورت گیرد تا بتوانیم اقدامات خوبی با همکاری این ۳ شهر انجام دهیم. در همین جهت و برای عملیاتی کردن تفاهم نامه های خواهرخواندگی، از شهرداران شهر های لاهور و کراچی پاکستان دعوت کرده ایم تا به مشهد سفر کنند.»
وی افزود: «در تفاهم نامه های خواهرخواندگی موارد زیادی در حوزه خدمات شهری، حمل و نقل و صدور خدمات فنی و مهندسی مورد توجه قرار گرفته است که تصمیم گرفته شده، در جلساتی که با حضور شهرداران لاهور و کراچی در مشهد برگزار می شود، این موارد را نهایی نماییم و به مرحله عملیاتی شدن برسانیم. در مجموع شهرداری مشهد در حوزه های مختلف ظرفیتهای بسیار خوبی دارد که می توانیم این توانمندی ها را در حوزه های فنی و مهندسی در اختیار شهر های پاکستان بخصوص لاهور و کراچی قرار دهیم.»
«محمد شهریار» سرکنسول پاکستان هم در مورد تفاهم نامه های خواهرخواندگی شهر های لاهور و کراچی پاکستان با شهر مشهد، اشاره کرد: «آمادگی داریم تا هرگونه خدمات کنسولگری را جهت تسهیل سفر شهروندان این شهرها به مشهد و بالعکس و همینطور سفر شهردار مشهد به کراچی و لاهور جهت تقویت تفاهم نامه ها انجام دهیم.»
وی به ظرفیتهای نمایشگاهی مشهد اشاره نمود و اضافه کرد: «از نمایشگاه بین المللی بازدید کرده و درحال انعقاد تفاهم نامه جهت همکاری متقابل هستیم تا بتوانیم نمایشگاه های دوجانبه ای برگزار نماییم. در مجموع شهرداری مشهد ظرفیتهای خوبی در حوزه شهری دارد که می تواند این تجربیات را در اختیار شهر های پاکستان قرار دهد.»
امکان احیای مجتمع ذوب آهن پاکستان به دست مهندسان ایرانی
«رضا امیری مقدم» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان طی سفری به شهر بندری کراچی مرکز ایالت سِند در جنوب پاکستان، با «مراد علی شاه» سروزیر جدید این ایالت دیدار نمود و بنادر چابهار و گوادر را مکمل یکدیگر دانست و با تأکید بر ظرفیتهای ریلی و جاده ای ایران در امتداد توسعه ارتباطات منطقه ای، آمادگی شرکتهای فنی - مهندسی ایران را برای پیشبرد پروژه مشترک گازی و احیای مجتمع ذوب آهن پاکستان اعلام نمود و اظهار داشت: «آنچه که امروز در روابط دو کشور دوست و برادر مهم می باشد، گسترش همکاری ها در حوزه های تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری و فنی - مهندسی است. بنابراین وجود مرزهای مشترک، گشایش بازارچه های مرزی و کارهای بی وقفه ی گمرگی از عوامل پیشبرد هدف مشترک ایران و پاکستان برای افزایش حجم تجارت دوجانبه به ۵ میلیارد دلار خواهد بود.»
وی، خط آهن چابهار را فرصتی برای پاکستان جهت دسترسی سهل به بازار ایران از راه حمل و نقل ریلی و ارتباطات منطقه ای دانست و اضافه کرد: «ظرفیت های ریلی و جاده ای ایران یک مسیر امن، به صرفه و نزدیک جهت حضور پاکستان در بازارهای اروپا و آسیای مرکزی است. ازاین رو برخلاف فرافکنی مخالفان روابط دو کشور، باید از توانمندی های این بنادر جهت توسعهی تجاری، گردشگری و تردد سهل شهروندان به دو کشور، بهره برداری شود.»
سفیر ایران در پاکستان، افزود: «جمهوری اسلامی ایران آماده ی صدور خدمات فنی و مهندسی برای احیای مجتمع ذوب آهن پاکستان در کراچی و راه اندازی فعالیت آن است. همینطور ایران هم اکنون با خیلی از کشورهای همسایه و منطقه ارتباطات بانکی دارد و از دوستان پاکستانی هم انتظار می رود زمینه ی برقراری کانال بانکی برای تسهیل تجارت و گشایش روزنه های جدید همکاری را فراهم آورند.»
با توجه به مطالب فوق، پاکستان پنجمین کشور پرجمعیت جهان و درحال توسعه است که می تواند مقصد صدور خیلی از فناوری های مهندسی جمهوری اسلامی ایران باشد به شکلی که، تعریف پروژه های مشترک در حوزه های زیرساختی می تواند هر دو کشور را از لحاظ اقتصادی تقویت و بدون وابستگی به اروپا کند. البته ضمانت اجرایی پروژه ها هم به سبب گرایشات سیاسی دولت های پاکستان اهمیت بالایی دارد که در حیطه وظایف دیپلماسی فعال اقتصادیست.
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب