۳۰۰ میلیون دلار، درآمد پارك های علم و فناوری از صادرات

۳۰۰ میلیون دلار، درآمد پارك های علم و فناوری از صادرات

به گزارش الف دانلود مدیركل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: حدود 10 هزار میلیارد تومان (300 میلیون دلار) درآمد حاصل از صادرات، گردش مالی و فروش شركت های دانش بنیان وابسته به پارك های علمی و فناوری است كه البته جدی ترین دغدغه شركت ها دسترسی به بازار و پیچیدگی های فضای كسب و كار بوده كه به اهتمام ملی نیاز دارد.


مهدی كشمیری روز چهارشنبه در حاشیه «سی و دومین نشست مدیران مراكز رشد واحدهای فناور» در جمع خبرنگاران، اضافه كرد: وزارت بهداشت به صدور مجوز پارك علم و فناوری در حوزه سلامت ورود پیدا كرده اما هنوز به صورت كامل فعال نشده است.
وی افزود: ۴۳ پارك علم و فناوری میزبان حدود ۷ هزار شركت فناور هستند كه مجموعه آنها خدمات متنوعی شامل استقرار، اسكان و فضای كاری، فنی و تخصصی و فروش محصول و آموزش ارائه می دهند.
مدیركل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم عنوان كرد: اصلی ترین ارزش افزوده ای كه ما در پارك علم و فناوری داریم، هم افزایی و تعامل این شركت ها با یكدیگر است.
وی گفت: یكی از دغدغه های جدی ما پررنگ كردن مراكز نوآوری در دانشگاه ها است. در این راستا برنامه ریزی هایی نیز انجام شده است تا دانشگاه ها از خدمات و پشتیبانی پارك ها استفاده كنند و منابع و امكانات در دانشگاه ها نیز فعال شود تا پژوهشگران و اعضای هیات علمی نیز از آن استفاده كنند.
كشمیری درباب بودجه پارك ها در سال ۹۹ اظهار داشت: در سال ۹۹ بودجه افزایش زیادی نداشته و تنها در حدود ۶ درصد افزایش داشته اما در سال ۹۸، حدود ۸۰ درصد افزایش بودجه داشته ایم. بطور كلی ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه پژوهش عدد كوچكی است كه تنها صرف هزینه های پارك می شود و تخصیص ها نیز به خوبی انجام نشده است.
مدیركل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم عنوان كرد: در سال قبل حدود ۹۶ درصد بودجه تخصیص داده شد اما امسال هنوز زیر ۵۰ درصد مصوبه پرداخت شده است كه مشكلاتی را به همراه دارد.

۳ گرنت اعطایی وزارت علوم به پژوهشگران
وی همین طور در این جلسه گفت: رویكرد ما در وزارت علوم ساماندهی روند فناوری است. همین طور گرنت فناوری برنامه حمایت مالی برای مخاطبین حاضر در دانشگاه ها است.
كشمیری در توضیح گرنت های اعطایی اظهار داشت: گرنت جوانه (حمایت از انجام پایان نامه های تحصیلات تكمیلی با محتوای فناورانه و قابل تجاری سازی)، گرنت شكوفایی (حمایت از كارهای تحقیقاتی با محتوای قابل تجاری سازی اعضا هیات علمی در آزمایشگاه های تحقیقاتی) و گرنت رشد (حمایت از كارهای شتابدهی و رشد شركت های رویشی نوپا) كه به شركت ها از طرف وزارت علوم اعطا می شود.
مدیركل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم اشاره كرد: پیش بینی شده سالانه ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ گرنت به پژوهشگران كل كشور اعطا نماییم كه اگر این ۲ هزار و ۵۰۰ هركدام ۵۰ میلیون تومان باشد، ۱۰۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز است كه خیلی دور از ذهن نیست.
كشمیری همین طور افزود: الان گرنت جوانه به ۵ استان اعطا می شود و برنامه ریزی شده این تعداد به ۱۵ استان برسد و در بازه ۲ ساله كل برنامه گرنت اجرایی شود. همین طور مقرر شده شركت هایی كه مجوز دانش بنیان ندارند از تسهیلات صندوق پژوهش و فناوری استفاده كنند.



منبع:

1398/10/25
20:06:47
5.0 / 5
3673
تگهای خبر: پژوهش , پشتیبان , تحقیقات , خدمات
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
الف دانلود